18/3; tisdag

Det har varit ett "omtumlande" dygn - förra veckan drömde jag en mardröm en natt om min tjänst. Sakta men säkert har bilden klarnat - det var värre än en mardröm. Igår konfronterade jag rektorn med ett mail, efter att ha fått höra om "förändringar" i min tjänst. Jag skickade ett mail - och pratade med henne, hon lovade att svara, på eftermiddagen ringde jag och pratade in på telefonsvaren. Hon mailade mig 17.15. För sent för att få tag på henne. Natten blev orolig. Tjänsten innebär biologi - teknik och matte. Ingen kemi som ingår i mitt förstelärarskap. Teknik har jag inte haft på 15 år, och matte har jag inte haft sedan innan Sigge. Mycket har hänt sedan dess. Ny kursplan. Nya rön. Ett tag tänkte jag att det mest rimliga är nog att det blev fel i mailet. Jag pratade med henne idag på morgonen - och hon bad mig skriva ner mina tankar. Och som vanligt - kommunikation är a och o. Diskutera. Ge oss tid. Låt oss komma fram till gemensamma bästalösningar för eleverna - för oss. Låt oss inte höra saker bakvägen... Här kommer något av det som jag skrev ner till henne, några av mina tankar för dagen - det kanske inte alltid är sanningar för alla, min idag var det min.Och känslan hon har gett mig - sitter som en tagg av svek, av att inte kunna påverka, över att vara en bricka i ett spel... Om jag kunde ta bort "teknik" frn min legitimation skulle jag göra det varje dag i veckan. Jag har legitimation i ämnet - men föråldrad kunskap...:
"- prata alltid med de personer som det gäller - du har bra personal med kreativa, lösningsinriktade idéer. Det är aldrig roligt - oftast får man inte höra hela sanningen - om det kommer "bakvägen"... Samla oss tillsammans - låt oss försöka att gemensamt "lösa dina" problem. Låt oss vara delaktiga.
- vi fick för några veckor sedan skriva tjänstemålsönskemål - om ett förslag avviker så mycket från ett önskemål - tycker jag att man borde prata med personen det gäller...
-Jag har inte undervisat i matte sedan innan Sigge - det är ny kursplan, vilket kommer ta tid att sätta sig in i. Jag har inte undervisat i teknik sedan jag bodde i Halmstad för ca 15 år - där är också ny kursplan... Vilken tid för komeptensutveckling finns för det? Nedsättning i tjänsten? Det ser dessutom ut som om det är betydligt mer undervisning nästa år?
-Vad jag vet är jag fortfarande förstelärare i bi/ke - vilket gör det väldigt konstigt att jag inte får undervisa i de ämnena. Och använda mig av min kompetens i bi/ke. Är det inte bra att få "arbetsro", och få nytta av det som jag har byggt upp under mitt år som förstelärare?
- Jag anser att det är resursslöseri, och dessutom konstigt, att tro att skolan ska öka målfyllnad och kunna inspirera elever - med lärare som inte brinner för "sina" ämnen och som har "gammal" kompetens. Teknik är nog ett av de ämnena som har ändrats mest under 10 år.
-Om man vill göra mig ledsen, trött och oinspirerad i mitt jobb - så är förslaget bra...
- Jag har varit på skolan många år - längre än de flesta bi/kelärarna - vilket gör att jag inte tycker att det är mig man ska schasa runt med...
- För övrigt brukar jag känna att de flesta förändringar är bra - men det här krävs mycket övertygelse för att få mig att tro det om de här..."
Efter att ha fått ventilera mina känslor - sett lösningar med kollegor, så känns det bättre, men det känns inte bra...

Kommentarer
Postat av: Mia

Usch vad trist Lisa! Hoppas verkligen att det löser sig!
En fika snart? På lördag är vi på Teleborg och tränar om du har möjlighet att titta förbi. Vi är bara tre stycken så har du lust att köra några skick med Myggan så finns det säkert tid till det. Eller kom bara ut och fika =) kram!

2014-03-19 @ 07:53:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback