19/5; måndag

Jag har suttit på APT - nya "förstelärare" ska utses. Vårt uppdrag går inte ut förrän vid jul. Nu ska tjänsterna bli permanenta. Andra får söka - och vi får söka om... Om man vill... Det muttras. Ibland av avundsjuka? Ibland med rätta. Alla borde vara förstelärare. Vill inte alla utveckla undervisningen och förbättra måluppfyllelsen för eleverna? OM jag inte söker igen - eller om jag inte får tjänsten - hur kommer min tjänst att se ut då? Vad är det jag gör idag - som jag då inte kommer göra? Troligtvis kommer jag göra samma sak. Jag är i Första hand lärare. Varför ska jag söka igen? Varför söker inte alla? Jag tar för givet att alla mina kollegor på min skola, och lärarna på mina barns skola, har ett starkt intresse för att utveckla sin undervisning och sprida dessa tankar på skolan. Jag tror inte att Alla lärare är lika bra - men många är bra. Många gör så gott de kan... Skulle vi alla jobba bättre, mer, och mer utvecklande om vi fick mer i lön? Vad skulle vi göra då som vi inte gör idag? Kanske skulle skolorna och läraryrket locka bättre studenter - vilket kanske i sin tur ger bättre lärare? Vad är det som skiljer en förstelärare från någon annan? Alla lärare på vår skola - jobbar i arbetslag - vi hjälper varandra. Vi tillhör också ett ämneslag - där vi försöker hjälpa varandra. Jag ser en massa som skulle kunna utvecklas på skolan - men blir det bättre med förstelärare? Jag vet inte... jag vet inte om jag vill söka tjänsten igen - inte om det handlar om att andra kollegor ska titta snett, missunna - trots att de hade lika stor rätt och samma möjlighet att söka tjänsten som jag hade. Jag vill att vi ska hjälpas åt, stötta varandra, utveckla tillsammans, dela med oss - att vi tillsammans ska bli bättre. Jag vill fortsätta att utveckla min undervisning, i första hand som lärare - jag kommer göra det oavsett om det blir av formen som förstelärare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback