30/10; torsdag

Gick veterinärbesöket bra? Tack för att ni frågar. Och jag vet inte hur jag ska svara. Resultatet var väntat. Förr eller senare. Svart på vitt. Jag har sett hur ögat blir allt blåare/vitare. När trycket mättes var det det högsta värdet någonsin - 45. När hon först kom in i våras var det 33, någonstans över 25 börjar det göra ont. Det har hållit sig runt 13, men nu... Nu är det ohållbart - ögat måste bort, så fort som möjligt. Men eftersom "vår" veterinär är borta nästa vecka, blir det på fredag om två veckor. Hur kommer det fungera? Hon ser ju inte med ögat som det är nu, därför blir det ju ingen större skillnad, mer än till utseendet...
Idag vakande jag till min bästa utsikt. Sol över dimhöljd sjö. Idag väntar, inte mindre än, tre vänner. Tack för att ni tar tag i det som jag inte gör! Jag är evigt tacksam!
Jag läste i SvD(http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/regeringens-atgarder-loser-inte-problemen-i-skolan_4054869.svd) idag, det som debatten har handlat om så många gånger. Sjunkande PISA-resultat, det har skyllts på allt möjligt - lärarkvalitet, pengar, antal vuxna i skolan, läromedel, IT, förkunskaper, studievana... Men idag skriver de om det Verkliga problemet - att få elever att delta aktivt i den undervisning som faktiskt ges. Artikeln i sig är kanske inte heltäckande, och det behövs både mer pengar och fler vuxna i skolan. Det finns någon märklig slutsats - och frågan kvarstår när man har läst artikeln "Vad ska den obligatoriska skolan göra då med de elever som artikelförfattaren lyfter fram i sitt exempel? Sluta satsa på dem, sluta jobba på att motivera dem, sluta lägga resurser på dem (och bryta mot skollagen...)?". Det finns mycket jag saknar i skolan - bra läromedel, bra övningar, mer speciallärarhjälp, mer tid, fler datorer/ipads som fungerar och kan göra eleverna redo för den Riktiga världen, bra verktyg för att visa den formativa bedömningen som kan synliggöra elevens lärandeprocess - men det jag saknar mest är tid för elever som verkligen inte vill - som anser att det inte spelar någon roll. Det finns elever som vill, som kan, som inte förmår, som saknar grunder - men det finns oxå de som inte vill. Jag vill veta varför de inte vill. Jag är av den åsikten att de allra flesta verkligen vill göra rätt, vill göra så gott de kan, så bra de förmår - de absolut flesta vill lyckas. Det finns elever som kommer till varje lektion, men som ändå inte lyckas. Det finns elever som kommer till varje lektion - utan att delta. När tappade vi dem? Det gjordes försök på 70-talet enligt artikeln - lärdomen från den studien var att när elever inte tar studierna på allvar, hjälper alltså varken pengar, stödundervisning eller förlängd skolgång. Just de åtgärder som den nya regeringen nu vill satsa på. Var kom likgiltigheten ifrån - när började skolan "inte spela någon roll"? Jag är inte heller av den åsikten att allt måste vara roligt. En del saker bara måste man göra. Allt handlar inte om motivation. Allt handlar inte om lust. Jag har inga problem med att motivera det vi gör i skolan, eller hitta roliga uppgifter, nödvändiga uppgifter eller hjälpa dem som har det svårt. Om de är där. Om de deltar. Om de är aktiva.

Kommentarer
Postat av: Linda O

Du är klok!! Fler Lisor i skolan skulle jag tycka var ett bra förslag 💕
Saknar dig och vill bara skicka en tanke mitt i allt! Vi hörs när vi plötsligt får ett tillfälle😄 Kram!!

2014-11-11 @ 15:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback