10/9; onsdag

Valtider...
Vi har alltid ett val. Det var en av de första meningarna jag sa till mina elever efter sommarlovet. Det finns många vägar att gå...
Skolan, vårt uppdrag - driver oss lärare. Jakten på meningsfull, intressant, engagerat och individualiserat lärande - jagar oss. Vi vill effektivt kartlägga våra nya elevers kunskaper - för att kunna möta dem där de är, samtidigt vill vi parallellt och integrerat med ämnesundervisningen arbeta med värdegrundsfrågor och bygga relationer mellan och med eleverna. Goda relationer är viktiga för ett livslångt inlärande. Vi vill hitta former för bedömning av elevernas lärande - formativt och summativt, vi vill vara flexibla och lyhörda. Se vartenda barn. Vi vill dela erfarenheter mellan oss lärare på ett effektivt och utvecklande sätt. Vi vill få lägga tiden på vårt uppdrag. Vi vill så mycket. Vi har ambitioner.
Vi möter barn med olika ryggsäckar. Irrationella barn. Barn som vill tänja på gränser, prova sina vingar. Barn som vill bli sedda. Barn som gömmer sig. Barn som litar på oss, ser upp till oss. Barn som svävar på moln, Barn som inte litar på oss - som har blivit berövade sina vingar, sin tro på vuxna. Sin tro på livet. Vi möter barn med tunga ryggsäckar, barn som snavar hela tiden, som aldrig kommer över mållinjen, som har oändligt många hinder att passera...
Vi lärare navigerar, stöttar, hjälper, lotsar, visar, leker, låter, agerar - vi lärare ger aldrig upp. Vi provar nya vägar. Vi vill få med alla på tåget. Vi tar hjälp av andra - kollegor, forskning. Vi lutar oss tillbaka på erfarenheter och söker nytt. Men samtidigt brottas vi med jantelagen. Vi är inte bättre än någon annan... Kanske är jag bäst för någon? Men inte för alla... Jag tror varken på kadaverdisciplin, förbud eller låsta dörrar - jag tror på individen. Jag tror att alla vill göra sitt bästa. Jag kan bli bättre. Skolan kan bli bättre. Vi kan lära varandra - vi kan sprida goda idéer bättre och effektivare, vi kan bli ännu bättre på att möta Alla elever, och vi kan bli bättre på att berätta om det fantastiska arbete som vi gör varje dag i varje klassrum runt om i landet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback