16/9; tisdag

För mig är mina vänner - mina vänner. Vi tycker olika. Mina vänner är mina vänner. Jag bryr mig inte om vad de röstar på, eller vilka skäl de har. Mina vänner är människor med bra värderingar - därför är de mina vänner. Jag respekterar valfriheten, demokratin. Jag vill leva i den. Visst kändes det som om världen jag vaknade i var lite mörkare i måndag - lite otäckare... Många pratar om valet. Om SD:s väljare. Säkert många av mina vänner. Det känns såklart konstigt att några av mina vänner, med de goda värderingarna och den fina människosyn de har väljer att rösta på SD, som ofta förknippas med rasister. Men egentligen - de är lika fina som alltid. Skifte - på gott och ont. Nu kan vi bara vara medmänniskor. Vem har sagt att det jag väljer är "rätt"? För mig är det viktigt att alla har ett lika värde. Att alla respekteras. Respektera varandra. Respektera varandras val. Respektera valfriheten. Demokratin. Möt okunskap med debatt och förnuft. Jag hoppas att mänskligheten vinner - ljuset vinner över mörkret, det goda över det onda. Att alla gjorde ett val som de kan stå för. Jag tror inte att den femtedel som röstade på SD är rasister... jag hoppas att det finns andra skäl till att man röstar på SD. Det finns rasister inom alla partier. Jag hoppas det. Jag tror det. Annars är det otäckt... På riktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback