25/4; lördag

För en dryg vecka sedan spenderade jag en dag, tillsammans med tre kollegor, på SETT i Stockholm. Montrar, skolfolk, föreläsningar. Samtal. Kloka tanka. Och det slår mig återigen: Vi vet hur vi bör göra, varför gör vi det inte? Vi vet hur vi ska bedriva god undervisning och vilka metoder, verktyg, förhållningssätt som vi bör applicera tillsammans med eleverna i vår undervisning. Det är metoder, verktyg och förhållningssätt för lärande och där igenom utveckling. Vi har hört tankarna om att utvärdera sin egen undervisning, reflektera, kollegialt lärande och observationer av andra. Vi hört om skolledaren viktiga central roll - att de ska hålla i de pedagogiska samtalen, ge feedback till sin personal, precis som vi ska ge formativ på vägen till våra elever. Vi ska anpassa vår undervisning till våra elevgrupper, skapa relationer som grund för lärandet... Vi hört det. Vi vet det. Vad är det som gör att vi inte lever som vi lär - fullt ut? Handlar det om organisation? Tid? Trygghet. Svårigheter att gå utanför boxen? Jag vet inte. Men jag vet att vi gör mycket som är bra. Och en sån här dag är bra. Tid att träffas. Jag tror att vi behöver göra det här tillsammans. Lyft dem som vill utvecklas. Se till att de får utrymme. Tid. Låt det vara okej att göra fel, tänka om. Prova. Vi lärare måste tro på oss själva. På varandra. Förra veckan hade vi en studiedag - för all del, en del intressanta diskussioner fördes. Men mycket tugg som jag har hört förut. Ordbajs. KENT. Vad var det det hette förra gången? SUG? PIM?
Det är mycket som händer nu - Lakers har tagit SM-guld, Linus har haft utvecklingssamtal, idag har jag ridit, Anders spelar golf och jag har städat. Saker avlöser varandra. Kretslopp. Kugghjul. Ekorrhjul... Se till att ha kul på vägen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback