14/12; måndag

Liten sover. Sliten.
Mellan och stor är på träning.
Pappan tog med hunden.
Jag sitter i soffan med en katt på magen.
Idag har lektionerna handlat om alger - en lektion som en elev kom fram efteråt och tackade för. Jag skrattade lite - trodde hon skämtade... Men insåg att hon menade allvar - och med en tillbakablick kunde jag se att den inte blev då tokig... För att vara en lektion om alger... Jag fick in evolutionen, växthuseffekten, övergödning, biobränsle vs fossila bränslen, fotosyntesen, cellandningen, jämförelser...
Annars har dagen indirekt handlat mycket om rättvisa. Dilemmat rörde inte mig, mitt ämne - eller mina elever. Men berörde mig. Vikten av kommunikation. Ord mot ord. Betygssystemet. Samtalen berörde mig. Makten. Självförtroende. Likvärdig bedömning. Fria eller fälla? Tillförlitlighet. Likvärdighet. Tolkningar.
I kväll läser jag (http://www.dagenssamhalle.se/debatt/reformera-betygssystemet-foer-baettre-likvaerdighet-21030) "Ett betygssystem bör vara konstruerat så att det tillförlitligt mäter de kunskaper vi vill att en elev ska lära sig och att det garanterar elever, föräldrar och nästa skolnivå att betyget står för samma sak oavsett vilken lärare som satt betyget. Samtidigt måste systemet vara praktiskt möjligt att arbeta med, inte ta för mycket tid att tillämpa eller ta för stora resurser i anspråk."
Och jag tänker att det kanske återigen är dags för en förändring...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback