6/1; tisdag

Idag har jag tillverkat vår "tacksamhetsburk" - där vi ska lägga lappar med allt som vi är tacksamma för. I stort och smått under året. Det ska bli spännande att se. Idag är jag till exempel tacksam för, även om jag är väldigt bra på att vara ledig, att jag, efter ett långt skönt jullov, åkte till jobbet i morse för att träffa en kollega för att planera morgondagens studiedag. Jag är kanske inte direkt tacksam för att jag fick bryta min ledighet och ta mig till jobbet dagen innan alla andra (chefen hade för övrigt glömt att säga att vi "förstelärare" skulle hålla i delar av studiedagen och kom på det veckan innan julavslutningen) - men jag är tacksam att jag har ett jobb. Ett jobb jag trivs med. Jag kom hem - och då är jag tacksam över att mina bar hade klarat sig själva hemma en stund, under övervakning av Klara, medan Anders handlade. Och nu är jag tacksam för en fin is där vänner, släkt och familj har samlats för skridskoåkning och hamburgegrillning - denna sista jullovseftermiddag.
Igår fanns tacksamheten i sol. Ridning med god vän. Och en kväll med goda vänner. Det finns så fantastiskt mycket att vara tacksam för...
Men tillbaka till jobbet. Inte för att jag har varit helt ledig under julen. Ständigt hamnar jag i tankar om undervisningen, jag läser en inspirerande blogg, ett inlägg på fb eller en artikel som handlar om skolan, läxor, bedömning... Det finns en stor skillnad i det pedagogiska arbetet och i dialogen som förs om det på min arbetsplats och den som förs på nätet. På nätet blir det snabb återkoppling, feedback, det finns goda exempel och folk som är villiga att dela med sig. På vår skola har ämnestiden fått stryka på foten. Mycket av det pedagogiska arbetet handlar om enskilda elevärenden i arbetslaget, gnat och tugg om det vi redan vet... Jag vet inte vad det beror på - dels tror jag att det kan handla om tid, dels invanda hjulspår, och dels jante... Vi vill göra det vi brukar - inte gå för långt utanför boxen... Jag hoppas att vi under 2015 vågar utmana oss själva, hitta beröringspunkter mellan ämnen och att vi kommer skratta mer på jobbet - att vi hittar tillbaka till glädje och inte fastnar i gnatet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback