25/7; lördag

Landade i soffan - det var länge sen jag satt i soffan vid den här tiden. Det regnar. Det har regnat hela dagen. Jag vaknade till doften av nybakade frallor - vår älskade klara hade bakat. Jag red. I regn. Om en vecka är planen att baron och jag ska tävla 80km. Och mina tankar handlar om "om man kan gå mer träningsvärk, än jättemycket träningsvärk". Nu har den gått över. Men i början av veckan visste jag inte om jag skulle gå framlänges eller baklänges i trappan och om jag skulle kunna sätta mig på toan...
Vi åkte och handlade. Nu spelar Anders golf. I regn. Och vi landade alltså i soffan efter ett bad. Något annat jag tänker på är rättvisebegreppet. Rättvisa är ett laddat ord - det är omdebatterat filosofiskt, ekonomiskt och politiskt. Och det betyder inte samma sak för alla. Och våra olika uppfattningar om begreppet påverkar vilket samhälle vi skapar. När mamma dog slog jag fast att det inte finns någon rättvisa... Carolina bekräftade. Att diskutera rättvisa när en ung människa dör - en gammal, en elak, en seriemördare... lever - blir patetiskt. Livet - och döden - är inte rättvis... Rättvisa över tid? Kanske. För det mesta. För de flesta. 
Mina händer liknar min mammas... Imorgon skulle hon fyllt år. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback