20/3; fredag

En kompis till Sigge frågar om han vill komma hem efter dagis. Sigge vill. Vi åker dit. Han är glad. Börjar leka. Jag pratar en stund med mamman. Och ska sedan gå. Då vill Sigge hem. Kompisen blir ledsen. Sigge blir ledsen. Jag blir förvirrad. Vill inte tvinga. Men vill inte att kompisen ska bli ledsen... Försöker. Men Sigge vill hem. Vi åker hemåt. Jag berättar att kompisen blev ledsen, att man behöver tänka till innan. Försöker förklara. Känner min egen trötthet. Som en urlakad trasa, en spillra. Sjunker ihop i soffan. Och förstår Sigge - kanske var det inte svårare än så? Trötthet. Mammig. En dag efter dagis. En fredag till på köpet. Då ridning och innebandymatch väntar. Det handlar inte om att såra, vara en dålig kompis. Det är fn treåring som inte orkar mer... Och en trettioåttaåring... Mer än så är det inte...
Idag gillar vi olika. Vi hyllar människors olikhet genom olika strumpor. Downs syndrom. 



Vem bestämmer vad som är normalt? Vem bestämmer att man ska ha två lika strumpor? Vem bestämmer vem som är normal? 46 eller 47 kromosomer... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback