11/12; söndag

Känslan att vilja något annat... Känslan att vilja mer än man orkar... Känslan...
"Istappar hänger ned från taket
Det knastrar så skönt under mina skor
Jag tror på tomten att han kommer hem
Dit där jag bor

Tomten, jag vill ha en riktig jul
En så'n som man har när man är liten
Tomten, jag vill ha en riktig jul
Väntan och hopp, vad man är nyfiken
Tomten, jag vill ha en riktig jul
En så'n som man har när man är liten
Tomten, jag vill ha en riktig jul
Jag vet att du inte gör mig besviken

Tissel och tassel, pyssel och prassel
Det pirrar i magen bakom stängda dörrar
Goda lukter i hela huset
Åh, och änglaspelet snurrar

Stämsång och fackeltåg som lyser upp mörkret
Bjällerklang och slädfärd under månens ljus
Det är en riktig jul för mig
Åh, och julefrid i alla hus ..."

Jag vill ha en sån jul som jag hade när jag var liten. Snö. Glada människor. Packet i överflöd - mamma älskade att köpa presenter. Fina klappar. Som jag slår in med fint papper och snören. Jag vill ha Julefrid. Med Förväntan i luften. Packet under granen. Jag vill ha energin att orka. Jag vill kunna ta djupa andetag utan att hosta - utan att det gör ont. Jag vill ha ett städat hus. Jag vill ha köpt väluttänkta julklappar. Jag vill baka pepparkakor och lussekatter, jag vill göra julgodis. Jag vill bygga pepparkakshus. Jag vill sätta upp julbelysning ute innan julen är över. Jag vill hugga en julgran och njuta av att klä den. Jag vill köpa nya stjärnor och sätta i de nyputsade fönstrena. Jag vill att julen ska vara till påska. Jag vill gå på julbord - klä mig i fin klänning, måla naglarna, munnen och ögonen. Och när jag nämnde detta för min familj - så tittade de helt oförstående på mig. Vill du verkligen det? Gå på julbord? Nä, det vill jag ju inte. Jag gillar ju inte ens julbord... Men jag vill åt känslan. Att hinna sitta med min familj. Att få vara fin. Jag vill se barnen glada. Förväntansfulla. Jag vill att de ska känna hopp och glädje. Jag vet inte riktigt vad jag vill... Bara att jag vill se tindrande ögon. En härlig jul med glädje och ljuvaste frid. Klappar och juldans. Jag vill se mamma kyssa tomten. Jag vill sprida ljus i mörkret. Jag vill...
Jag kom just hem från stallet. Lunchen stod på bordet. Klara hade städat stan. Sigge hade spelat hockey, Linus hade varit en sväng hos morfar och spelat finns i sjön. Jag var så skitig efter att ha badat Amigo (som såklart rullade sig så fort han kom ut i hagen) och slängt gammal plast. Satte igång en maskin. Klara, pappan och Sigge åkte på innebandy. Jag mobiliserar kraft för att sätta 300 betyg - jag är nästan klar, men de måste tittas igenom, och så är det några som alltid kräver ett par extra tankar. Jag ska lyssna på och låta mig övertalas av magkänslan. Av Rutinen. Att det blir rätt i det långa loppet. Jag gör det jag måste - innan jag gör det jag vill. Troligtvis kommer jag inte att orka göra det jag vill. Det stannar nog vid måstena idag oxå - frågan är bara vad som ska räknas till måsten? Julklappsbeställningar? Städa? Hundpromenad? Träning? Jag vill så mycket - men orkar så lite. En förkylning - som har satt sig i luftrör och lungor var inte det jag behövde mest så här i slutet av terminen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback