21/12; onsdag

Jag vill... ja, vad vill jag? Just när jag ska formulera det fastnar orden... Jag vill ha jullov. Jag vill ha en jul, utan krav. Jag vill vara med min familj - men min familj är utspridd över hela världen, och himlen... Humpe är utomlands. Mamma och mormor... Första julen utan mormor. Tio år utan mamma... Är de tillsammans nu? Jag vill ha en jul med glädje. Tindrande barnögon. Glada barn. Jag vill inte att någon ska stå vid spisen hela dagen. Jag vill äta skaldjur och dricka champagne. Jag vill umgås. Spela spel. Skratta. Jag vill att min vad ska läka. Något gick sönder i den i söndags. Benet gick inte att stå på. Bristning? Efter ett par dagar vad det bättre - tills jag trillade ner för trappan. Och jag vill inte ha några skumtomtar! Jag trodde att jag hade lärt mig det. Jag har klarat det länge. Men idag föll jag för frestelsen - och ångrade mig i samma sekund.
På jobbet fick jag vicka. Fylla i ett papper till BUP. Uppdatera hemsidan. Lägga betyg i kuvert. Fixa utvecklingssamtalstider. Ha mina egna lektioner. Jag behöver jullov. Somnade lite i soffan när jag kom hem, och hade gått en runda med Myggan. Väcktes snabbt. Läste för killarna i vår adventsbok. Lagade mat. Gick på julshow som Linus klass ordnade. La Sigge. Anders och Klara åkte på innebandy. Och jag... skulle nog helst vilja... dricka champagne - fira in ljuset. Det vänder nu. Idag. Välkommen tillbaka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback