22/12; torsdag

Tidigt på morgonen - fortfarande natt - då vaknar jag och känner känslan av migrän. Vet att jag måste stiga upp och ta en tablett. Men orkar inte... Och lukten av kiss... Sigge kissar nästan aldrig ner sig - men i natt hände det... Försöker förtränga både den ena - och den andra känslan. Somnar till slut om. Efter att ha kapitulerat och tagit en tablett. 

Vaknar ett par timmar senare. Duschar med Sigge. Slänger sängkläderna i tvättmaskinen. 
Känner plötsligt lukten av scones. Klara håller på att baka. 
Sigge och jag åker till jobbet på vår lediga dag. Julshow. Julmacka. Alladingodis. Kaffe. 
På eftermiddagen kommer grannbarnen in - fika. Och så ska de ha en liten julklappsutdelning. Packeten ska lottas. Sigge får det som de flesta hade blivit överlyckliga av - ett kuvert med en slant. Men inte femåringen. Han förstår inte värdet. De andra får ett litet fyrairadspel, påsar och pussel att måla, en liten målarbok. Klara blir irriterad och ledsen för att lillebror är otacksam. Erbjuder sig att byta. Vill att alla ska vara glada. Lyckliga. Tacksamma. 
Jag känner igen känslan. 
Det är inte enkelt att göra alla nöjda. Alla glada. Alla tacksamma. Det finns ingen absolut rättvisa. Det är så lätt att få ett tryck över bröstet av otillräcklighet. 
Nu tar de julabadet. Julmusik i högtalaren. Skratt. Värme. 
Känslor är övergående. De kommer - och går...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback