7/12; onsdag

Jag fortsätter tänka på PISA... En av de eventuella framgångsfaktorerna som lyfts fram är just lyften - mattelyft och läslyft. Kollegiala samtal i strukturerad form som syftar till att tillsammans utveckla undervisningen. De här lyften skulle behövas hela tiden (jag tror dock att det kanske är lite tidigt att se den verkliga effekten av lyften - men jag tror de behövs). De skulle kunna göras hela tiden. Deskulle göras i alla ämnen. Vi skulle släppa på prestigen. Släppa Jante. Dela med oss. Diskutera det som behöver diskuteras. Lyfta oss. Hela tiden. Vi behöver utvecklas tillsammans - hela tiden. I alla ämnen. Det är det ämneslagen borde göra - och det är också därför vi borde sitta tillsammans igen. Arbetslagen spelade ut ämneslagen för några år sedan... Vi behöver komma tillbaka till dem nu. Vi behöver göra det som görs i olika fb-grupper hela tiden. Vi samlas i kollegiala samtal som syftar till att tillsammans utveckla undervisningen. Vi delar med oss av en bra laboration, ett klipp, en artikel... Det blir lösrykt, men samtalen pågår ständigt och utveckling sker. Där får jag dagligen tips, ideér, tankar... Vi hjälper varandra. Vi lär varandra. Vi lyfter varandra. Jag tror att det spelar roll och jag tror att det finns en enorm potential i detta. Vi lärare vill. Vi kan. Kanske kan vi få hjälp på vägen? Av skolverket. Där vi kan samlas kring olika ämnen - bli mer strukturerade, bilda materialbanker likt mattelyftets. Tillsammans lyfter vi undervisningen, oss själva och eleverna! Kanske kan vi få hjälp av den egna skolan? Vi behöver åter få sitta tillsammans med våra ämneskollegor. Vi behöver hjälpa varandra i vardagen - med de snabba tipsen. Det är viktigt med samtal om eleverna - men det kan vi göra på konferenstid. Jag tror att jag hade haft mycket mer hjälp av mina ämneskollegor i det dagliga arbetet. Vi behöver samla vårt material, vi behöver utveckla undervisningen, vi behöver hjälpas åt! Som det är nu hinner jag se mer vad mina kollegor runt om i landet gör - än de på min egen skola... Jag skulle vilja att vi kunde sitta tillsammans - diskutera innehåll i varje arbetsområde, hitta beröringspunkter, hjälpa varandra med prov, bedömningar, uppgifter, filmer, laborationer... Det önskar jag mig av skolledningen i julklapp...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback