1/2; måndag

Anders är iväg - han åkte tidigt. Jag får upp Sigge. Vi kommer iväg i bra tid. Lämnar på dagis. Åker till jobbet. Tar en kopp kaffe i handen - sätter mig vid datorn. Läser mail - det har samlats ganska många under helgen, och då har jag ändå kollat mailen i helgen, svarat på ett par, sparat några. En aktivitetsdag imorgon - eleverna har fortfarande inte fått någon information - jag fick den på mailen i lördags. En förälder hade skrivit - trodde att vi säkert hade gett information, men att dottern säkert hade missat något. Nä, tyvärr. Vår framförhållning var dålig. Planer gjordes om. Jag hade mailat föräldern. Skrivit på hemsidan. Och på facebook - på söndagen. Idag skulle eleverna få information. Handledartid stod först på schemat. Satt vid datorn. Försökte samla ihop informationen. Det knackar. En elev behövde få sitt skåp upplåst - hade glömt nyckeln. Jag låste upp skåpet. Satte mig igen. Sa hej till någon kollega som kom. Det knackade igen. En elev behövde lägga in sin innebandyklubba i arbetsrummet - den fick inte plats i skåpet. Handledartid. En elev kom - från internationella klassen. Förra veckan hade han också kommit - då hade jag skickat ett mail till ledningen - det var fel klass. Något hade blivit fel igen - han kom till vår klass igen. Vi ber honom gå till ledning och kolla. Killen går iväg, men kommer tillbaka. Jag ber honom sitta ner, efter lektionen går jag med honom till rektorn. Det visar sig att han inte visste vart han skulle gå och fråga - och han var i fel klass. Kanske har han förstått och kommer rätt nästa vecka? Biologilektion. Hjärta. Blodomlopp. Immunförsvar. Dopingens vara eller icke vara. En film som strular efter att datorn blåstes om i fredags. Jag pratar på - samtidigt som jag löser datorstrulet. De får planera en labb - hjälper dem att förstå, att komma igång.. Uppgiften som ska rättas, bedömas och kollas igenom till på fredag. Fem minuter till nästa lektion. Jag måste kissa. Hinner jag ta en kaffe? Tillbaka i klassrummet. Växter. Skillnader och likheter. Evolution. Utveckling. Anpassning. Diskussioner. För förståelse. Sedan lunch. Vad ska jag äta? Fisk i matsalen - det kan vara okej. Jag chansade. Då skulle jag hinna fixa de där läsanvisningarna till hemsidan också på lunchen. Jag kunde inte äta upp... Och ändå fixade jag ett nytt kuponghäfte och betalde och tackade för maten. Nu hann jag med en kopp kaffe också. Jag ordnade läsanvisningarna. En biologilektion till. Sedan hade jag tid för att fixa det där provet om växter och ett annat om blodomlopp. Utvecklande, lärande frågor. Frågor som grundar sig i det centrala innehållet - som kan kontrollera förmågorna och kunskapskraven. Behöver fylla på flaskorna med saltsyra och byn också... Jag hämtade en kopp kaffe och satte mig vid skrivbordet. Musik i öronen. Började jobba. Två elever kom och frågade vad de hade missat på förra lektionen. Jag berättade. Jag måste göra uppgifterna till mattelyftet också. En kollega kommer förbi, och vi pratar en stund om allt som behöver göras. Kemisalen ska inspekteras. Papper skrivas ut. Kemikalier rensas. Det plingar till i datorn. (Hur får man bort det - det var någon inställning som kom tillbaka efter blåsningen...?) Ett mail från rektorn med information som bör komma ut till alla föräldrar - helst samma dag... Och så ringer telefonen.
Tiden stannar upp. Livet hejdar sig ett ögonblick. Ibland kommer livet - och döden - mellan ens tankar. Jag dör en liten bit... Mormor var på sjukhuset. Hade varit okontaktbar och blivit skickad med ambulans till sjukhuset. Nu visste de inte var hon var. Om hon skulle få komma hem. Om hon skulle överleva... Jag får tag på pappa - han lovade att leta upp henne. Och höra av sig. Jag sitter vid mitt bord - ensam. Så ensam. Tårarna bränner. Jag går en runda. Hittar rektorn som jag snyftar hos en stund. Går tillbaka mot arbetsrummet. Tre elever säger hej - och undrar om jag är ledsen? Jag berättar. En elev reser sig upp och kramar mig. Vi pratar en stund Och så sätter jag mig vid skrivbordet igen. Försöker fokusera. Skickar ett sms till Humpe. Han ringer efter en stund. Får ett SMS av Linus lärare. Han hade tyckt att det var svårt med tusental. Och Linus ringer - han har fått byta simgrupp. Och så är det mattelyft. Jag ska bara fixa fikat - för det hade rektorn missat att fixa - trots att han hade lovat... Jag går och pratar med en kollega - bakom ett gäng tjejer. En elev spottar på väggen. Min ledsenhet, blir min ilska. Jag skriker och undrar vad hon gör... I blotta förskräckelsen tar hon ett papper och torkar upp. Vi pratar matte. Didaktik. Och så ringer telefonen - det är en elevs mamma. Hon gråter. Är upprörd. Ledsen. Frustrerad. Strul på idrotten. Och så var det läxorna som hopar sig. Och varför kom informationen för aktivitetsdagen så sent? Frustration och en ledsen mamma i telefonen. Jag förstår. Försöker stötta. Försöker vara lösningsinriktad. Får inte glömma att kolla med rektorn var resursen som skulle vara med på idrotten finns... Och på onsdag har vi utvecklingssamtal. Mattelyftet fortsätter. Efteråt ringer jag pappa. Han har hittat mormor på akuten. Vi bestämmer att jag ska åka hem. Hem till barnen. Anders är i Ängelholm. Klara skulle hämta Sigge. Och laga mat. Och se till att Linus är ombytt. När jag kom hem stod maten på bordet. Vi åt. Telefonen ringde. En elev hade glömt att fixa ett busskort till imorgon - till aktivitetsdagen. Jag lovade att försöka komma ihåg att fixa imorgon - jag ställer ett larm för att komma ihåg. Hunden får mat.  Och sedan skulle Linus lämnas i Gemla på innebandy. Det har snöat. Anja passade Sigge en stund, och Klara gick på fotboll. När jag kom hem duschade Sigge och jag, han åt ett äpple och fick ett nytt plåster på fingret som han hade klämt på dagis. Jag läste en saga för honom, han somnade. Anders hämtade matlådan, och Linus. De kom hem. Linus borde kanske läsa igenom läsläxan igen? Jag orkar inte... Jag ringde pappa - mormor hade fått komma hem. De vet inte riktigt vad felet var... Men igår när Marianne hade pratat med henne hade hon plötsligt blivit klar - sagt hej och tack och att det bara var ett dygn kvar... Håret reser sig. Ibland hejdar sig livet en stund - och ibland döden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback