25/1; onsdag

Kommer till dagis och möts av orden "igår skickade vi hem Hur Många Som Helst med Magsjuka...". Min hjärna går på högvarv - från ett till hundra... - hur ska jag göra, ska jag vända? Vad ska jag göra med informationen? Ser lappen "fall av magsjuka på förskolan..." - och jag jobbar för att behålla impulskontrollen för att inte dra ner lappen, och skrika rakt ut: "jag vet att det går magsjuka, hela vinterhalvåret, och oftast ännu längre, fram i maj (eller förresten alla barnen var ju magsjuka i juni...), och så börjar det någon gång i augusti igen... Men jag har inget val? Jag måste lämna mitt barn i smitthärden..." Jag jobbar för att behålla lugnet. Att inte känna efter för mycket. Att inte vara sjuk innan jag är sjuk...
Jobbar. Har utvecklingssamtal. Missar lunchen - eftersom mötet drar ut på tiden. En klass skriver prov. Får höra än den ena än den andra ursäkten för dåliga resultat. Jag rättar. Diskuterar växthuseffekten med Klara som har prov imorgon. Klara berättar att kompisar hoppar över träningen för att kunna plugga inför provet. Och jag tänker att det inte kommer hjälpa. Det som hjälper är planering. Att vara strukturerad. Att vara effektiv - stänga av snapchat och TV:n. Följa med på lektionerna. Renskriva. Sammanfatta. Svara på frågor. Ställa frågor när man inte förstår... Titta på ett youtubeklipp. Plugga lite varje dag...
Kokar ingefärsshot - för att göra vad jag kan mot förkylningar. Riv 200 g ingefära grovt med skalet på och lägg den i vattnet. Värm upp (men aldrig över 60 grader) i 20 minuter. Koka ej då detta gör att delar av allt det nyttiga försvinner.
Sila av ingefäran och blanda i 1/2-1 dl honung medan det fortfarande är ljummet(40 grader).
Låt svalna och pressa sedan i citronerna. Sila och häll i en flaska.
Förvara i kylskåpet och utan problem kan den stå i en månad.
Bakar pizza.
Anders spelar innebandymatch. Klara försvinner iväg på fotbollsträning och ikväll väntar gympa för mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback