29/1; söndag

Jag läser läxan med Linus. Fem stenciler, med små rader. Tre i matte och två i engelska. (Trots att jag har bett om anpassade läxor - där man kan skriva på paddan (t.ex. matteportalen.se som de använde i trean), göra övningar på paddan, anpassade uppgifter... Den här veckan handlade matteläxan om multiplikation och division - jag fick en känsla av att han inte kan tabellerna... Inte från sexan och uppåt... Jag fick känslan av att jag fick Lära honom det... hur ska man tänka vid division? Hur hänger det ihop - multiplikation och division? Hur tänker man på nians tabell - finns det några knep?) Idag var vi vänner. Igår var det kaos. Det fanns inget tålamod. Ingen förståelse. Jag brukar säga till mina elever att man inte ska göra läxan om man blir ovänner... Det är inte värt det. Klart att det får kännas motigt. Och jobbigt. Det är ibland ett jobb som behöver göras. Allt jobb är inte roligt... Jag brukar säga till Linus att "nu hinner jag hjälpa dig med läxan". Det handlar om planering. Om att lära sig ta ansvar. Om han inte tar min utsträckt hand - är det inte säkert att jag hinner när han vill... Men jag tjatar inte. Det är ingen mening. Han måste "vilja" för att kunna. Och han kan lära. När han Vill. När jag har tålamodet, och lugnet. Och inte blir frustrerad... Jag brukar säga till mina elever att en läxa ska vara något man kan - men behöver öva på... Något välkänt. Något man har förstått och arbetat på lektionen med. Det ska vara repetition. Mängdträning. Multiplikationstabellen och glosor är exempel på sådant. Visst finns det andra typer av läxor också (göraklartläxor, förberedelser...)... Men måste det då vara en läxa som han inte kan arbeta med själv? Självklart kan han få hjälp av oss - men vi är i första hand föräldrar, i andra hand är jag lärare. Varför inte ge honom en mutliplikationsapp att öva på? Jag hittade en - och idag har han övat där... Jag visade honom oxå hur man kunde slå på en miniräknare när det kör ihop sig... Det fanns några glosor oxå - som jag skrev in i ett glosprogram på paddan. Varför inte lägga in glosorna i en läxläsningsapp på paddan som alla elever kan få tillgång till (jag har bett om det...)? Varför ger man en läxa som bygger på ett ord (potatoes) - som man ska göra om till en massa andra ord, som man inte kan (en övnings som ter sig ganska oöverligkommlig för en fyra utan något större ordförråd...)... Och sätta in i en look-text (översätta en text, hitta rätt ord, som man kanske dessutom inte kan...)? Vad är meningen med läxan?
Det är nyttigt för en lärare att vara mamma... Nyttigt men frustrerande. Att göra rätt är helt enkelt inte lika enkelt... Det finns så många alternativa möjligheter, redskap och metoder - det finns så många fler anpassningar man kan göra... Likvärdigheten kan vara att göra olika. Lärande kan ske på så många sätt. Det är inte enkelt att vara pedagog. Det är inte enkelt att vara mamma. Det är inte enkelt att vara en pedagogisk mamma. Och det är inte enkelt att vara elev... Speciellt inte när man är en elev som misslyckas mer än vad man lyckas...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback