30/3; torsdag

Äter en äggmacka och dricker kaffe. Ser tvätthögen som ska sorteras. Ett golv som ska dammsugas. En hund som ska rastas. Och på bordet ligger Linus omdöme - idag är det utvecklingssamtal. Vad menas med "riskerar att ej nå målen"? Vad gör man för att anpssa? Vad gör man för att han ska lyckas? Vad menas med "når målen med tvekan"?Vad är det för undersökningar som har gjort i biologi? Och hur många gånger har de fått öva på att göra undersökningar? Vilka åtgärder har satts in? Och är det rätt åtgärder? För vem? Vilka kompensatoriska hjälpmedel används? Vilken kunskap finns i skolan om kompensatoriska hjälpmedel? Har skolan varit i kontakt med spsm som vi talade om vid förra mötet? Det klistras in texter från NO-böcker, matte och engelska vid läxa - det ska läsas en massa och skrivas på små rader? När får ipaden användas? Finns det alternativa sätt att nå kunskapen? Kan man begränsa stoffet? Det handlar många gånger om kompensation för ojämlika förutsättningar - att göra olika. Att begränsa. Att man kan visa kunskaper på flera sätt. På vilket sätt är det ur samhälleligt perspektiv viktigt att alla gör likadant oavsett funktionsförmåga? De kommer inte att göra likadant under resten av livet heller, men de kommer alla att bidra och leva på de sätt som fungerar bäst för just dem – precis som du och jag gör.
Och ikväll har Klara fotbollsmatch. Och Anders innebandymatch.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback