Varför...

Människor vill ha svar. Människor vill veta varför. För att förstå. De flesta människor som tittar på en massa träd - ser en skog. En del ser bara - en massa träd. Träden blir aldrig en skog De flesta människor samlar information för att få en helhet - ett sammanhang. De flesta som ser rynkade ögonbryn tillsammans med höjd röst - ser en arg person. Ett leende och avslappnat ansikte betyder för de flesta att personen är glad. Om man inte kan sätta ihop information på detta sätt, blir omvärlden fragmentarisk, osammanhängande och mycket svår att förstå. För de flesta personer som ser pusselbitar - lyckas vända och vrida dem för att få ihop en helhet - ett helt pussel. "För personer med svag central koherens är det svårt att se hur händelseförlopp hänger samman och hur olika händelser påverkar varandra. Det innebär att de har svårt att dra slutsatser från tidigare erfarenheter. De blir därför ofta tvungna att analysera problem med utgångspunkt i de detaljer som finns tillgängliga, men utan att kunna se sambandet mellan dem. Det här skapar lätt stor förvirring och osäkerhet. Om man försöker hjälpa personen i situationen, kan personen komma ett steg framåt. Men det innebär också att situationen förändras och att ny förvirring och nya frågor uppstår. Det är lite grann som när en treåring frågar ”varför?”. Varje svar leder till nya frågor, eller i alla fall ett nytt ”varför?”. Inget svar sluter varför-cirkeln och barnet fortsätter söka förståelse.
För att hjälpa en person med svag central koherens är det viktigt att fokusera på struktur. Eftersom personen själv har svårt att skapa sammanhang kan vi hjälpa till med att skapa ramar som gör att världen blir begriplig. Strukturen ger överblick i det som pågår just nu och det som händer härnäst. Det är viktigt att sluta varför-cirkeln eftersom ny information riskerar att leda till ny förvirring och fler frågor. ..."
En del människor drar slutsatser från det som de kan se - de går på magkänslan - snarare än att grunda slutsatser på vetenskapliga eller logiska argument. De frågar inte varför. "Deras bristande förståelse för sammanhang gör att de kan ha svårt att förhålla sig till logik och statistik. För vissa blir det extremt hotfullt att lyssna på argument som motsäger deras uppfattning om hur saker och ting förhåller sig. Det skulle nämligen innebära ett hot mot deras världsbild och skaka den trygghet som förutsägbarhet ger. Istället lyssnar de till information som bekräftar deras världsbild och skyddar dem från kaos."
Har man en svag central koherens kan det vara svårt att uppfatta och sortera i den stora mängd information som vi ständigt omger oss med. En grundregel när man kommunicerar med barn som har AST kan sammanfattas i uttrycket ”Säg vad du menar och mena vad du säger”. Allt för mycket rundprat och diskussioner skapar oftast mer förvirring.
Vi människor vill ha svar på varför människor frågar varför... Vi människor vill förstå, oftast. Vi vill göra rätt. Vi vill bemöta rätt. Men ibland är det svårt. Ibland ifrågasätter vi varför människor frågar varför - på till synes självklara frågor... Ibland tryter vårt tålamod - ibland vill vi inte besvara samma fråga igen. Ibland vill man inte förstå - att vi bara är olika... Det är mycket vi inte förstår. Det är många frågor att ställa - för några finns det fler...
Källor: https://pedagogisktkapital.se/2017/02/26/varfor-darfor/
http://habilitering.se/autismforum/om-diagnoser/teorier-om-annorlunda-tankande/central-koherens
http://www.autism.se/RFA/uploads/dalarna/aspergers-syndrom-i-grundskola-och-gymnasium.pdf

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback