14/10; lördag

Denna följetång av läxor... Jag skriver in glosor åt Linus i ett övningsprogram på paddan. Förra veckan skrev jag in femtio glosor till provet de har nästa vecka. Idag var det helt andra glosor... Vad är det viktigaste att lära sig? Jag är ingen engelskalärare... Men, att ha 13 glosor och sedan skriva en mening om något helt annat...? Var finns logiken i det? 

Vilka glosor är verkligen viktiga? Till provet har de t.ex. "Why are you so wet?" Och "I would like tjat mattress". "Vill du ha strut eller bägare?"Vad lägger vi vår tid på? Och elevernas? Vilka krav ställs? Ord ur sina sammanhang. Vilka förutsättningar ger vi eleverna att lyckas? 

De har dessutom matteprov i veckan - det står i veckobrevet att de ska öva "Geometri, massa och volym” och förra kapitlet ”Multiplikation och division”. Eleverna får då ingen matematikläxa utan får öva inför provet. Multiplikationstabellerna är viktiga." Men det finns ingen bok - det har de inte, inga stenciler, inga övningar på webben. Jag letar upp övningar på nätet... Jag börjar tröttna - på riktigt... 

Idag blir det repriser - i veckan var vi på förstasidan i vetlandaposten. 

Jag har ridit en runda med Hanna och Yvonne. Klara har tittat på gymnasieskolor. Sigge har spelat innebandy. Nu är klara och Anders på innebandymatch, och vi åker strax och tittar. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback