Omorganisation

Vi fick i uppgift att skriva hur vi vill omorganisera på jobbet - jag skrev så här:

Jag är en effektiv person…

Jag gillar inte att ha möten för att ha möten…

Jag vill att möten som är behovsmöten. Jag behöver få möta dem jag behöver möta - oavsett om det gäller mina kollegor, elever eller föräldrar (utvecklingssamtal och föräldramöten). Kanske behöver alla som undervisar i t.ex. en klass, eller en årskurs, eller alla c-klasser mötas… Alla som undervisar i F12… Alla som undervisar i FBG… Det är ändå ett problem att alla lärare som undervisar en klass ändå inte tillhör samma arbetslag. Kanske är det alla som brinner för en speciell fråga som ska mötas eller alla som behöver utbildning i en viss fråga...

Vi behöver effektivisera skolan. Vi behöver vara rädda om vår tid.

                  

Självklart ska eleven stå i centrum, men det är även dags att inse att ämnena behöver få ta mer tid. Kvalitéten på elevens skolgång avgörs i klassrummet, inte i arbetslagsrummet. Det som avgör hur väl elever trivs, hur väl de presterar och hur de mår, handlar mycket om kvaliteten och struktur i just undervisningen. För att utveckla oss själva i ämnet, för att våga prova nya saker, för att utveckla ämnet, för att höja kvaliteten av undervisningen, för att vi ska kunna lära av varandra och våga mer (kollegialt lärande) -  för att få en högre måluppfyllelse hos våra elever - behöver vi träffa våra ämneskollegor mer. Vi behöver sitta tillsammans med våra ämneskollegor. Vi behöver få utvecklas tillsammans i ämnet!

Vi behöver satsa på ämneslag istället för arbetslag.

           

Vi behöver skapa fler särskilda undervisningsgrupper, med kompetent personal och lokaler som är väl anpassade för uppgiften. Det finns många elever som skulle behöva möta en mer avskalad miljö och ett färre antal personer.

Jag tror inte på att bryta handledarparen eller blanda runt i arbetslagen bara för att göra det. Och då tänker jag framför allt på alla lärarbyten och nya relationer som måste skapas. Relationen mellan lärare och elev är mycket viktig för att skapa en god stämning och en förutsättning för högre måluppfyllelse.

Vi behöver sätta tillbaka eleven i centrum.



       



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback