31/5; torsdag

När jag lämnar Sigge på morgonen möter jag en mamma. Hon reflekterar över antalet betyg jag ska sätta - 340. Hon säger "vi måste prata om det någon gång...", jag svarar "bara inte i maj" och fortsätter "...eller juni". Out of life. Tills out of Office. Alla tider, förpliktelser, små fikor, utflykter, sammankomster, summera har, utvärderingar snurrar runt i huvudet. De tar snart knäcken på mig. Jag är en strukturerad människa. Men när inormation kommer på sms, meddelande på Facebook, mail och pappersformat... är det svårt. Ändå är det mig man frågar, ringer, sms:ar, mailar - som vän, mamma, hustru, lärare, lärare och kollega...
Jag kom hem från jobbet - städade toaletterna, köket, plockade ur och i diskmaskinen, dammsög - klara och Anders ska ta hem innebandylaget ikväll. 35 personer. Jag och killarna ska på vd-rock. Svetten rinner. Jag dricker kaffe. Polerar ytan för att dölja stressen inuti. Jag känner hur det ilar ner i benet. I låret och vaden. Troligtvis ryggen som spökar... Kroppen och huvudet behöver en paus. Men inte i maj... kanske heller inte i juni. Men sen... (null)

(null) (null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Jag tänker på de fina orden jag fick av mina elever när jag gjorde en kort utvärdering. Ris och ros. Jag utvärderar deras kunskaper och de får utvärdera hur jag kan bli en bättre lärare. "Du är alltid så glad", "du lär ut bra", "du har fått mig att förstå kemi...".... Några konstruktiva ris fick jag också - och de kan jag motivera, bemöta och förklara hur jag tänker "fler inlämningsuppgifter"... 
Nu ska jag dricka upp mitt kaffe - orka en stund till - och duscha av mig innan nästa upptåg. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback