23/8; fredag

Jobbveckan är slut. Otaliga gånger har jag fått sätta mig dubbelvikt på en stol eller luta mig över bänken. Men det har varit en bra vecka. Jag åkte och handlade. La in en maskin tvätt och fyllde diskmaskinen. Jag satte på Emma Leijnse sommarprat och städade - hon berättade om utbildning som gjort kvinnor till vår tids vinnare – och varför pojkar blir förlorare redan i skolbänken. Det är inte något lättlyssnat sommarprat. Det är något som vi har funderat länge över i skolan - varför killar misslyckas i högre grad än tjejer. Jag har länge avfärdat det och tänkt att "de lyckas ju ändå bäst i längden och får ändå mest lön så småningom". Men hon beskriver hur faktorer som könsroller, social bakgrund och härkomst påverkar livsmöjligheter. Män med låg utbildning blir i hög grad bortvalda i arbetslivet, och som partners: lågutbildade män är i mycket lägre utsträckning pappor än högutbildade män, medan samma tendens inte syns bland kvinnor på samma sätt. "Att misslyckas i skolan är en katastrof för den enskilde, men det slår också tillbaka på oss alla", säger hon. Hon kopplar också ihop gängkriminalitet, psykisk ohälsa, utanförskap, extremism och växande anti-demokratiska krafter med den misslyckade skolgången. Det måste satsas, framför allt på pojkar, anser hon. För kvinnor har sprungit om dem för länge sedan när det handlar om utbildningsnivå. När killarna misslyckas - är det någon annans fel. "När tjejer misslyckas är det deras eget fel."
Vi får inte ge upp i skolan - alla har rätt till likvärdig utbildning. Oavsett. Alltid.
Jag ser fönster som behöver putsas och gräs som behöver klippas. Jag vet bara inte när... Ikväll väntar innebandymatch, i helgen väntas fotbollsmatcher, golftävling, ridturer och fester.
Och på kvällar och morgnar dansar älvorna över sjö och nejd. De underjordiska kallar. Hösten har kommit. Med allt som det innebär. (null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback