3/10; torsdag

En ridtur - på en alltför beslut häst för vårt bästa. 
Det är kallt. Och dessutom hade jag missat att ta ner svansen på huvudet - så den skavde. 
Kommer hem - kall. Ser fram mot en dusch. Klara har just duschat. Det är iskallt. 
Jag sätter mig i soffan - två filtar, tända ljus och en katt i knät. Jag tittar på lakers - killarna är där, Sigge ska spela i pausen - och då gör de självmål. (null)
Jag läser vad skrkvbordspedagogen har skrivit på Fb:
"INKLUDERING ÄR:

Små HELVETEN runt om i landet. Jo jag vet det finns många fungerande klasser antagligen betydligt fler än icke fungerande. Men ett litet helvete är ett för mycket.

Ett GRYMT sätt att knäcka duktiga lärare och driva dem bort från yrket.

BARNMISSHANDEL som tillåter att elever gång på gång måste gå till skolan i proppfulla klassrum utan resurser och misslyckas, i minst nio år.

Ett effektivt sätt att UTESLUTA barn som har rätt till skola.

En bidragande orsak till att Sveriges skolor INTE ÄR TILL FÖR ALLA BARN. De som inte kan undervisas i trettioklasser är inte välkomna.

Ett av skolhistoriens största SVEK mot barnen.

Ett grymt sätt att OFFRA kollektivet, klassen, till förmån för den enskilde eleven som även den offras.

Ett BILLIGT sätt för kommunen att låtsa hjälpa elever.

En VANSINNIG lek med människoöden.

En teori som inte ha någon som helst förankring i VERKLIGHETEN

En modell som låter elever och vuxna vara SLAGPÅSAR åt utåtagerande barn.

En princip som inte får, under några som helst omständigheter, KRITISERAS. Gör du det blir du stämplad som antikrist som vill barn illa.

En princip som BESKYLLER lärare för att vara dåliga som inte klarar av klasser med många barn i behov av särskilt stöd. Misslyckas eleverna är det den enskilde läraren som måste ändra sin undervisning så att den passar alla oavsett behov och oavsett om det saknas resurser. Alla barn är olika och kan inte undervisas på samma sätt av samma lärare.

ALLA BARN HAR RÄTT TILL SKOLA PÅ SINA VILLKOR OCH INTE PÅ SKOLVERKETS, FILOSOFERNAS ELLER AMATÖRFORSKARNAS VILLKOR.

Är så vansinnigt trött på att VARJE DAG möta barn som ständigt misslyckas p.g.a av inkludering."

Jag kan hålla med om det mesta - inkluderingen som blev exkludering. Jag blir trött... Trött på att inte räcka till. Trött på att möta barn som skulle kunna vara ett bättre jag i en annan miljö. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback