5/4; söndag

Kent från högtalaren. Kent på tröjan. Kent i huvudet...  (null)

"Stockholm ligger öde och världen håller andan"
"Sommarn kommer långsamt...
Tänk om du kunde se
lilla Sverige ändrar form.
Husen och gatorna är tomma...
Semestertid är landet i undantagstillstånd"
"... En tid i karantän,
långt från lust och fägring
Du ser alltid sammanhangen,
jag, jag ser,
jag ser en himmel utan moln
Jag ser en evig långsam sommar
Du ser en stad utan moral
Du ser en sjuk version av frihet...
Tänker alltid på mig själv
Vad jag gör här
Vad gör jag här nu
Tänker alltid på mig själv
Ska jag dö här
Ska jag dö här nu
... Himlen röd, orange,
under svarta döda palmer
Så jag ökar i volym,
för allt finns i musiken
Det är den som integrerar fantasin med verkligheten"
"Sverige, Sverige, älskade vän
En tiger som skäms
Jag vet hur det känns
När allvaret har blivit ett skämt
När tystnaden skräms
Vad är det som hänt?"
"Man lär sig att det ordnar sig
man lär sig att man klarar sig
på nästan ingenting tillslut lever man sitt liv långtifrån alla andras..."
"Jag tog en roll när du blev sjuk
En roll som krävde hårdare hud
Min kraftreserv den tar snart slut
Som min tro på en ingripande gud... "
"Jag ser en himmel utan moln
Jag ser en evig långsam sommar
Du ser en stad utan moral
Du ser en sjuk version av frihet... "
"Aprilhimlen oskyldigt röd
Vinden bär en doft av rök
Runtom i Sverige glöder bokbålen
På stora torget brinner kors... "
""Morgondagens fester är historia nu,
exakt liksom gårdagens tester..."
"Jag såg inte sammanhangen,
Du, du såg evigheten... "
"En bänkrad i en rastlös sen april
Jag tittar över axeln och ser dig blinka till
Jag kan få dig när du vill
En vind blåser skräp längs korridoren en sista gång
Och du & jag håller andan och håller händer i språnget
Det är inte så långt hem... "
"Och alla känslor slog och sprängde
Hela vardagen full med hål
I en tid då inget hände
I en stad som alltid sov... "
"Jag är livrädd för att leva
Och jag är dödsrädd för att dö
Men älskling vi ska alla en gång dö... "
"Moderna tankar om varandra
och Du liknar ingen annan
Antika löften som Vi blandar
tills Vi båda slutat andas
luften omkring…
Är Du lycklig nu?
Har Vi tid
innan allting tar slut? ..."
Kent talar till oss - nu som då. Visste de vad som skulle komma? Associationerna är oändliga. Lyssnar och älskar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback