uffe

Anders och Klara åkte och spelade paddel. Jag och uffe. Ett glas rött. Jag kan texterna. Texterna som berättar - om det religiösa och romantiska i naturen,fåglar, det enkla, det vackra, kärlek, sårbarhet, uppbrott, längtan, frihet, ensamhet, vilsenhet, fest och kaos i stan... Så många minnen. Vi har sjungit dem på fester, konserter och när vi har gått hem genom natten. Han har funnits där i alla mina dagar. Han var en av mina första - en av mina största… Jag nynnar med nu - som så många gånger förr.

...Kär och galen igen
Det är allt jag vill va
Dag efter dag
Tills jag skrålar besatt i änglarnas kör..

...I oktobernattens grav,
I Stockholms svarta skog,
värms jag än av det
Du gav och det du tog.
På hyllan under spegeln,
Där står din läppglans kvar.
Buteljen ligger tom i regnet.
Där våta löven far….

… Barn skriker ängslan, du skriker makt
Du skriker vanmakt mot himlarnas pakt
Barn leker längtan, du leker död…

...Det finns en hunger här en längtan här
Efter att få tillhöra något
Som man vet vad det är
Vi byggde tillsammans,
Vi byggde ett slott av sand på stranden
Nu spolas det bort
Nu är stranden full av gråtande barn
Mamma och pappa har åkt in till stan
Farfar ligger begravd i hagen där
Och storasyster är kär i en miljonär
Du kanske tror att det är LO
Eller nykterhetsrörelsen
Eller Fångarna på fortet
Eller kanske Jungfrufödelsen
Men det är folket som bygger landet
Folket är dom enda som kan det
Det kommer underifrån
När den dagen är här
Om folket vill så bygger folket landet...

...Jag såg ett kort häromdan där vi sitter i solen
Och kisar mot kamerans lins
Vi såg lyckliga ut, fria och vilda
Men det är kanske bara det jag vill minnas
Som jag minns...

...Stackars Jack
vad ska du göra med drömmen som sprack
Nu när röken och dimman har lagt sej
och dagen gryr
och ditt äventyr
aldrig nånsin vill komma igång
Din skiva tycks ha fått sej ett hack
Du går på som om ingenting hänt
på alla dessa år
Ja, jag vet hur du mår
idag, men tiden går
Och också du måste skynda ikapp oss andra
För jag tror vi ska komma
att behöva varandra
om vi nånsin ska komma nån vart
Stackars Jack...

...Snön faller och vi med den, snön faller till morgonen.
Då blir det ljust...

...Det har nog hänt att jag känt för att lämna landet
Men det är inte så lätt att slita bandet
Det bor en viking i mitt blod
Jag är både tungsint och rastlös
Och lika svart som åkerns jord
Men när jag kysser havet
Är jag fri från alla hämningar
När jag kysser havet
Försvinner alla främlingar
Då är vi alla och envar allt vi har
Och vi lever här och nu i denna stund
När jag kysser havet
Är jag tätt intill det verkliga...

...Jag trivs bäst när havet svallar och måsarna ger skri När stranden fylls av snäckskal med havsmusik uti
När det klara och det enkla får råda som det vill
När ja är ja och nej är nej och tvivlet tiger still
Då binder jag en krans av löv och lägger den vid närmaste sten
Där runor ristats för vår skull, nå'n gång för länge sen...

...Jag kan höra tisslet, tasslet, men jag värjer mig
Mot räddare i nöden av alla slag
Vad vill de annat än att ta sin chans att hävda sig
Och få sin styrka av nån som tycks dem svag...

...Du har nerver
Du vet inte vad du ska göra
I morgon ska allting hända
Du sträcker dej efter klockan
Som ringer för dom tidigt brända
Det är bäst du sätter på dej ditt leende
För du måste gå naken nerför gatan själv...

..Nu kan du leva
Ännu en dag
Var gör det ont?
Armbågen eller är det ryggen eller knät?
Är själen okej?
Eller hatar du världen?
Försonas en stund
Är det en möjlighet?
Gå nerför trappan, håll dig i räcket... (null)

(null)

(null)

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback