28/7; onsdag

#rsd2 såklart inte den första… Jag skulle så gärna vilja vara en av runstreakarna. En som säger "jag springer varje dag, oavsett väder, inte alltid så långt -men aldrig kortare än 1,61km, eller snabbt. Och jag mår bra av det." (null)
Idag kunde jag springa för att kroppen var okej, tyvärr vet jag ju inte om den är det imorgon. 
(null)

(null)

Jag skulle så gärna vilja skriva klart inläggen - som ligger påbörjade…
…Om "rätt förutsättningar" - oavsett om du är en nyutbildad lärare som har gått in i väggen, en hund som anses vara en problemhänder, en elev - ett barn - en människa eller en häst som ska springa ett lopp… Att skapa förutsättningar för att individen faktiskt kan lyckas är oerhört viktigt. Inte bara när det gäller problemhunden, utan även för individer generellt. Det är tydlighet som gäller, inte småtjafs om struntsaker. Och en ärlig och god relation som bygger på förtroende för varandra. Det här pratade bland annat Fredrik Steen om i sitt sommarprat. Och jag tänker på det ofta. Att skapa förutsättningar -  ge möjlighet att lyckas… Förutsättningarna för de grundläggande livsvillkoren. Förutsättningarna som ska minska klyftorna så att gapet minskas… 
…Om att kunna stå för det man sagt och gjort - eller det man inte gjort, eller sagt. Det man har sett. Att man måste ta ansvar  - för sig själv och andra. Och kunna leva med det man har sagt och gjort eller inte sagt… oavsett om det gäller att hindra någon från att prova narkotika, köra rattfull eller begå något annat brott . Jag pratar ofta med mina elever om det - och mina barn. Det handlar nog inte alltid om att hindra- men att kunna leva med att man försökte om det värsta skulle hända. Där är inget grupptryck, vänskapsband eller blodsband viktiga - inte när det handlar om liv, och kanske död… Kanske är det någon annan, oskyldig, som drabbas av kompisens beslut. Det är inte ditt ansvar. Det gäller att välja sina strider. Men ibland får man inte kompromissa…
…Om att fasaden inte är så viktig för mig. För mig är det viktigaste att vi har det bra. På riktigt. Att det är viktigt att vara nöjd nu… Att min bästa tid är nu - alltid. Kanske inte varje dag…
…Om att Villkorslös kärlek är vårt uppdrag. Att älska våra barn, att respektera deras beslut och vara tacksamma över att få vara en del i deras liv. Vi måste gå till oss själva. Till våra förställningar om världen och våra drömmar om vad våra barn ska vara och bli. De är redan. Om vi spelar våra kort rätt längs vägen fortsätter vi att vara betydelsefulla personer i deras liv när all vår vuxenmakt är borta.
… Om att välja att inte hata. 
(null)
…Om att inte måsta. Utan vilja och behöva. 
…Om att det är svårt att våga älska när man mist någon - och är rädd för att älska för att det gör så ont att förlora. Om att kunna älska lika mycket. Förutsättningslöst. Villkorslöst. 
…Om saknaden - för två dagar sedan borde mamma fyllt 75, hon fyllde aldrig 60…
Men det är svårt att tänka klart. Det blir mest lösryckta delar utan helhet. 
Idag hämtade vi hem grålle från björkudden.  (null)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback