18/5; tisdag

Skolan ska vila på "vetenskaplig grund och beprövade erfarenheter". Men den verkar ha förtvivlat svårt att stå på stadig mark och vila i ett långsiktigt och genomtänkt kunskapsuppdrag. Man kan tycka att det är "så enkelt som att "eleverna ska lära sig". Men hur, vad och varför? Trenderna har avlöst varandra. En del mer seglivade än andra... En del mer allmänt vedertagna än andra... En del har kommit från en kollega eller det utvidgade kollegiet, en del från myndigheter och skolledning, med influenser från Hattie, Singapore, Finland, Zimmerman och Steinberg. Några beroende på vilket ämne man undervisar i... Vi har sprungit på många bollar - mer eller mindre helhjärtat... Listan är delvis hämtad från: https://fredrikarboga.wordpress.com/2020/04/16/vem-ar-det-som-kor-skolan-egentligen/
LPO94
Lokal pedagogisk planering
Individualiserad undervisning
Utepedagogik
Kompissamtal
Two star and a wish
Storyline
Ämnesövergripande/tematisk undervisning/temadagar
Lärstilar
Portfolio
Elevledda utvecklingssamtal
IT:is (IT-projekt)
Problembaserat lärande
LGR11
Pedagogisk planering
Formativ bedömning
Ett hållbart samhälle/de globala målen
The big five/förmågor
Entreprenöriellt lärande
Verklighetsbaserat lärande
Matriser
Värdegrunden
Rörelse på schemat
lässtrategier
Språkutvecklande arbetssätt
GOTD
flippat klassrum
Genrepedagogik
The learning pit
Lärstilar
Förstelärare
En-till-en (IT)
Extra anpassningar
inkludering
Kollegialt lärande
Matte/läs/lärar-lyftet
Pedagogiskt ledarskap
Kollegialt lärarande
Resultaträkning/NP
Likvärdighet
Lärplattform
Systematisk kvalitetsarbete
Tvålärarskap
... Listan kan säkert göras längre...
Och jag kan bara konstatera, precis som Fredrik gör: "Tänk om jag hade lagt ALL denna tid på mina ämnen istället?! Förbereda, genomföra, utvärdera, analysera och omformulera min undervisning. I mina ämnen. På det som ska utgöra innehållet i min undervisning."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback