Om man bara visste…

Jag tänker ofta att det är så lite man vet. Och om man vet blir jag oftast inte så irriterad och frustrerad. 
Jag ska ge några exempel från gårdagen när jag kom till stallet: 
-det var inte mockat efter youngriderhästarna. (Det jag inte visste var att de åkte 0200 - om jag hade vetat hade jag förstått att man kanske är trött så dags… men ändå tycker jag kanske att det tillhör god ton…) 
- två hagar hade inte vatten (jag hade inte ens stalltjänst men fyllde såklart vatten!) - samma anledning som ovan - de åkte 0200 - men då kunde man fyllt på kvällen innan,eller frågat om någon annan kan göra det? Framförhållning och planering. Förutsättningar. 
- blytes skydd saknades i stallet - det är jag som har köpt dem. (Förklaringen var att Musse hade krånglat vid lastningen och då hade yvonne tagit på han skydden - förståeligt om jag bara hade fått veta… och hade jag fått veta hade jag kunnat ta med nya hemifrån. Väl i stallet var det för sent…) 
Den här veckan har jag sprungit några gånger utanför skyddet av skogen och dunklet. Och då tänker jag ofta att de som ser mig säkert tänker att "oj vad hon springer sakta"… men de vet ju inte…
-om jag har sprungit flera mil…
-om det är en bedrift att bara ta sig ut - det kanske är första gången på hundra år…
- om jag springer intervaller - och just nu är inne i vilofas och snart ska rusha…
-…
Nä,vi vet så lite om vad som har hänt och om dem vi möter. Vi dömer så lätt. Vi behöver få fakta för förståelse.  Vi behöver förutsättningar för att förstå. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback