13/8; lördag

Gårdagen började i skolans matsal. Vi skulle diskutera beredskapsplanen. Dagen innan diskuterade vi regler. 
Genom åren har det genomförtsmer eller  mindre förändringar i skolan. Jag har varit med om lärarlönelyft och förstelärarreform, införandet av lärarlegitimation och lanserandet av betyg i åk 6. Jag har sett förslag om mer undervisning, förlängd lovskola, betyg i ordning och uppförande, hårdare tag i klassrummen, professionsprogram för lärare, ökade befogenheter för att hålla ordning… många gånger känns förslagen långt från verkligheten och långt från det som verkligen står på lärarnas önskelista. Maria Wiman skriver: ( https://www.lararen.se/nyheter/kronika2/wiman-politiker-hall-er-till-det-ni-kan-nagot-om?fbclid=IwAR25ewYGB4dAh4HROqkApSOhjdk5G8S3RrpRVssbNP65pC0qzuXrFPN4-Eo&fs=e&s=cl): "Kommer kontrakt i ordning och uppförande att göra skillnad (Liberalernas förslag)? Står en ny lag om mobilförbud högt på önskelistan (Socialdemokraternas bedrift)? Är det verklighetsförankrat att föreslå en extra timme undervisning om dagen (Moderaterna)? Eller kan det vara så att det som på riktigt skulle rädda våra ungar är adekvata läromedel, ändamålsenliga lokaler, bemannade skolbibliotek, reglerad undervisningstid, personaltäthet, fyllig elevhälsa, mindre klasser, nedbantad administration och tillit till professionen?"
Precis det Maria skriver är min önskelista… 
Vi fortsatte gårdagen med en föreläsning av Olof röhlander. Mina anteckningar har från föreläsningen: 
Hitta ditt egna Matfors.

Värna om ditt Matfors. 

Förhandla inte bort ditt Matfors.

Vi förväntas gilla förändring…

Vi mår bra av frivilliga och självvalda förändringar. 

Förstår jag förändringen? 

Hur kan jag få det här att betyda något? Ge det ett värde. Låt det betyda något. 

Olikheter är en potentiell styrka. 

Se till att Må bra så ofta du kan! 

Bli inte frustrerad i onödan över andra människor - bli fascinerad. 

"Var sak har sin plats. "

Håll dig till stammen - kom till stjärnan. 

Listor - man gillar att stryka! 

Listan kan också få en att inte känna sig färdig. Listan tar aldrig slut. 

"Det är lugnt" - "oj". Det är lugnt för att någon annan ordnar. 

Jag har mycket batteri… 

Inget batteri - "har någon laddare?". 

Hyran är en oförutsedd utgift varje månad… 

Inte motivation. 

Aktiviteten är belöningen. 

Inre motivationen är känslig för yttre påverkan - bedömning. 

Lev din dröm - någon gång. 

Allt du gör behöver inte landa i kategorin inre motivation. 

Hållbart. 

Det är inte roligt hela tiden - men det ger mig något. 

3 grundläggande psykologiska behov:

  • Kompetens - (gör lätt/för svårt/val inom strukturen: utmaning men ändå klarar det… är du på rätt avstånd från korgen? Eller saknar du korg? Eller flyttas korgen hela tiden? Finns det flera korgar - och man vet inte vilken som är rätt…)
  • Tillhörighet - känslan av sammanhang, acceptans, samhörighet. "Lättplacerad på bröllop" Det viktiga är att vara intresserad - inte att vara intressant. Vad är det som gör att elever engagerar sig - "min lärare gillar mig". 
  • Autonomi - känslan av möjlighet att påverka och göra val. Valfrihet och frivillighet inom strukturen. 

Ibland skaver det lite. Ta kontroll över ditt eget liv. 

(null)


Efter föreläsningen sprang jag en runda i bokhultet innan jag skulle hämta Sigge på hockeyn. 

(null)Och så var jag på systemet. Jag gick helt efter namnen på drycken. 

(null)

Och så väntade jag in Martina för att skåla in helgen.  (null)
Och efter paddeln anslöt grabbarna. 
(null)
"Mitt eget Matfors". Aktivitet och Vänner. 
Dagen avslutades med ett vm-guld i hoppning. 
(null)

Och dagen inleddes med löpning och ridtur. Ännu en fin dag i 30 graders värme! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback