8/4; måndag

Tänkte vi kunde leka en lek. Finn ett fel. 
Åkte direkt från jobbet till stallet - så jag packade ridkläder på morgon. (Svaren finns längst ner i inlägget.)
När jag körde från jobbet visade termometern på 22 grader. 
Finn ett fel: 
(null)

Finn ett fel: 
(null)
Finn ett fel: 
(null)

Facit: 
Bild 1: stövlar som tål -40 grader (Anders och Sigge fick lämna ett par gympaskor när de körde in på hockey)

Bild 2: neros öron (visserligen inget större fel. Han är trevlig att rida och han ska tävla i helgen.) Man skulle också kunna reagera på att det är måndag - men eftersom grabbarna ska heja på lakers i Rögle imorgon, så behövde jag hämta klara och ta hand om hunden istället för att rida på "riddag". 

Bild 3: en svullen, mycket öm och omöjlig att böja - stortå. Egendiagnosen lyder: Hallux rigidus betyder stel stortå och är detsamma som artros (nedbrytning/förslitning av ledbrosket) i leden vid basen av stortån. I de flesta fall är detta en följd av naturligt åldrande men kan ibland uppträda efter en skada eller reumatisk sjukdom.  Symtomen är stelhet i leden, smärta när man trampar ned på stortån och ibland molvärk efter en promenad. Leden kan svullna och ibland utvecklas benpålagringar (osteofyter) på ovansidan av leden som skaver i skorna. Det finns ingen behandling som helt botar hallux rigidus och återställer en frisk led.
Om jag hade tagit en bild på mitt långfinger så hade man också kunna se en svullen yttersta led, som är röd och öm. 
Om jag hade tagit en bild på min andra fot hade det troligtvis inte synts något speciellt - men sedan ett par år har jag endast lite, delvis känsel i stortån. Den gör dock inte ont. 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback