28/1; tisdag
Kors i taket. Plötsligt händer det.
- skolledningen tog till sig, och tackade mig, för den konstruktiva kritiken (i form av ett långt mail) angående omdömena som plötsligt skulle skrivas. De backade! De pudlade! Och axlarna sjönk på oss lärare. Vi kan fortsätta att undervisa, planera och
göra intressanta lektioner!

- det var ljust när jag red ut från stallplanen idag! Det är stort. Jag fick visserligen slå på lampan direkt när jag kom ner på vägen. Men ändå! Det blir ljusare igen! Vi går mot ljusare tider!

- jag passerade 1 miljon på block blast!

Nu ska vi bara se om skolverket pudlar när det gäller de digitala NP. Det som har kostat 210 miljoner. 7 år. Massa tid. Nervsammanbrott och vredesutbrott. Vi använder en provplattform, exam, som tog mig ungefär 5 minuter att lära mig. Som är enkel
och bra. Jag har redan gått ett par timmar utbildning och på måndag ska jag och många fler lärare gå ytterligare utbildning. Och sedan ska eleverna testa. Det är okej att pudla, Skolverket!


22/1; onsdag
Igår trodde jag att det var onsdag (det var tisdag). Och jag hade tagit sport-bH:n utochin. Och efter att jag hade ridit insåg jag att jag hade tagit ridbyxorna bakochfram. Idag gick jag i korridoren. Lutade mig på min vagn. Vagnen välte framåt - och
jag välte över den. Datorn och allt som fanns på vagnen, flög… Dator, pennor, sudd, böcker, papper, tidskriftssamlare, pennvässare… jag krälar bland stoffet och som en skalbagge på rygg försöker jag komma på fötter. Jag slog mig i mitt ben.
Eleverna fortsatte som om inget hade hänt. Men snart hade flera rusat fram och hjälpte till med misären och plocka upp spillrorna av pennor och värdighet. Sopade ihop resterna. Borstade av mig. Log. Men det gör fortfarande ont i benet - samma
ben som landade under Blyte i somras.
Jag är trött - jag vet inte vad som är upp och ner, fram och bak eller ut och in. Har jag tappat det?
Jag kommer till kort-infon (lite sent, för att jag hjälpte en elev som behövde en extra genomgång om korsningsschema) som rektorn håller i. "By the way" säger hon. Innan sportlovet ska ni "bara" göra omdömen på samtliga (400) elever - "bara" rött eller grönt i IST. Så att vi har mer att prata om på utvecklingssamtalen… Räcker det inte med bedömningar i IST? Och betygsvarningar? Vad händer om jag bedömer "grönt" v. 7, men inser att jag måste göra en betygsvarning v. 10? Vad gäller då? Ska jag ändra omdömet då? Hur tolkas det av föräldrar?
Jag är trött - jag vet inte vad som är upp och ner, fram och bak eller ut och in. Har jag tappat det?
Jag kommer till kort-infon (lite sent, för att jag hjälpte en elev som behövde en extra genomgång om korsningsschema) som rektorn håller i. "By the way" säger hon. Innan sportlovet ska ni "bara" göra omdömen på samtliga (400) elever - "bara" rött eller grönt i IST. Så att vi har mer att prata om på utvecklingssamtalen… Räcker det inte med bedömningar i IST? Och betygsvarningar? Vad händer om jag bedömer "grönt" v. 7, men inser att jag måste göra en betygsvarning v. 10? Vad gäller då? Ska jag ändra omdömet då? Hur tolkas det av föräldrar?
Återigen straffas vi som redan gör det som åligger oss. Vi som bedömer och kommuniceras. Återigen igen ska vi ha både livrem och hängsel - vi gapar efter mycket - och faller pladask. På lärarnas bekostnad.
Och så fortsätter hon - och så ska ni hitta på en aktivitet som gör att läsningen och språkutvecklingen blir bättre, och en aktivitet som gör att variationen ökar. "Bara en". Och så ska den utvärderas.
Och så fortsätter hon - och så ska ni hitta på en aktivitet som gör att läsningen och språkutvecklingen blir bättre, och en aktivitet som gör att variationen ökar. "Bara en". Och så ska den utvärderas.
Så enkel att säga…
Det är klart att elevernas språkutveckling ska bli bättre och våra lektioner ska vara varierande. Det enda vi vill är att eleverna ska lyckas och utvecklas!
Vi lägger enorma resurser på att stötta elever. Leda dem. Motivera dem. VI lägger mycket tid på att göra varierade lektioner, tänka nytt, tänka om, pröva - och ompröva - så att undervisningen ska passa så många elever som möjligt. Och vi lägger mycket tid på att delge resultat, varna för varningar, betygsvarna och betygsätta - allt för att ha ryggen fri. Vi anpassar undervisningen, erbjuder läxhjälp, ger alternativa kunskapskällor i olika medier (digitala resurser, text, filmer, böcker) och öppnar upp våra scheman för individuella samtal.
Det händer att elever inte ens dyker upp eller tar del av det som erbjuds. Det är som om det alltid finns en osynlig vägg mellan insats och resultat. Och ändå får vi höra: "Ni måste göra mer." "Lektionerna måste varieras mer." "Lektionerna måste vara roligare." "Ni måste lyfta resultaten." Ansvaret läggs på oss. Vi måste vara roligare. Variera mer. Lyfta mer. Arbeta hårdare.
Motivation är ingen produkt som vi kan ge eleverna, utan en process de måste vara delaktiga i. Vi kan inte konkurrera med dagens snabba dopaminkickar i sociala medier. Att lära är en process. Vårt jobb är att göra lärorika lektioner. Variera så att elever kan ta del av undervisning på olika sätt. Men eleverna måste göra ett arbete. Och allt arbete är inte lustfyllt. Jag vill undvika massa skriftliga prov - men verkligheten ser ut så att jag behöver ett skriftligt prov för att få reda på vad så många elever som möjligt kan. 27 elever/55 minuter i veckan i laborativt ämne. Såklart är inte skriftliga prov det enda sättet att visa sina kunskpaer. Men det är effektivt när klasserna är stora och jag tvingas att ha en kunskapsbild av varje elev efter 4 tillfällen efter senaste betygssättning...
Motivation är inte en enkel mekanism som kan aktiveras med rätt metod. Den påverkas av hemförhållanden, tidigare erfarenheter, sociala miljöer och elevens egen syn på utbildning. Förutsättningar, driv och lust. För mycket stöd kan skapa en passivitet hos eleven. Om vi ständigt löser deras problem eller anpassar undervisningen till det yttersta, hur lär de sig då att hantera utmaningar själva?
Var går gränsen? Ska vi lärare vara pedagoger, mentorer, terapeuter och motivationscoacher samtidigt? Visst är det vårt jobb att inspirera och skapa förutsättningar, men är det rimligt att förvänta sig att vi ensamma ska driva varje elev framåt? Medan våra förutsättningar blir allt sämre. Större grupper - labb med helklass (27 elever), 55 minuter i veckan - och så ska vi ha ett bedömningsunderlag redan v. 7, 4 gånger efter att vi satte (400) betyg. Och så ska det vara lustfyllt… Det rimmar inte. För vems skull - elevernas, föräldrarnas, kollegornas, min?
Skolarbete liknar friidrott. När det är något vi inte klarar av måste vi träna mer på det. Ska vi kunna hoppa högre - måste vi öva. Inte bara sänka ribban. Lärare är utbildade för att ge eleverna strategier och kunskap för att de ska lära sig att bland annat läsa, skriva och räkna. Jag vänder ut och in på mig själv och känner hur tröttheten klappar mig på huvudet… När ska jag "bara" få känna att jag gör nog? Att jag gör bra?
Läs gärna:
https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/motivation-inte-en-produkt-som-larare-delar-ut/?fbclid=IwY2xjawH-HUxleHRuA2FlbQIxMQABHcfD4X6sjVZEjfF1CmceWIvdaO0W2JHlNKovWsLbUVkdeoXjFG3qhDZ60w_aem_NGkyX-fDMxyo7IAiN142oA
https://www.altinget.se/artikel/skolverket-forespraakar-dopning-av-kunskapsresultaten?fbclid=IwY2xjawH-HRFleHRuA2FlbQIxMAABHW6nzTKA6EAn64JUoqKwWAKzaUMgBecf52huR_ldAje5sZpF85uRiwGvZw_aem_xtYzz8PUPXRs-j3pP72rAA
Två artiklar på ämnet.
Vi lägger enorma resurser på att stötta elever. Leda dem. Motivera dem. VI lägger mycket tid på att göra varierade lektioner, tänka nytt, tänka om, pröva - och ompröva - så att undervisningen ska passa så många elever som möjligt. Och vi lägger mycket tid på att delge resultat, varna för varningar, betygsvarna och betygsätta - allt för att ha ryggen fri. Vi anpassar undervisningen, erbjuder läxhjälp, ger alternativa kunskapskällor i olika medier (digitala resurser, text, filmer, böcker) och öppnar upp våra scheman för individuella samtal.
Det händer att elever inte ens dyker upp eller tar del av det som erbjuds. Det är som om det alltid finns en osynlig vägg mellan insats och resultat. Och ändå får vi höra: "Ni måste göra mer." "Lektionerna måste varieras mer." "Lektionerna måste vara roligare." "Ni måste lyfta resultaten." Ansvaret läggs på oss. Vi måste vara roligare. Variera mer. Lyfta mer. Arbeta hårdare.
Motivation är ingen produkt som vi kan ge eleverna, utan en process de måste vara delaktiga i. Vi kan inte konkurrera med dagens snabba dopaminkickar i sociala medier. Att lära är en process. Vårt jobb är att göra lärorika lektioner. Variera så att elever kan ta del av undervisning på olika sätt. Men eleverna måste göra ett arbete. Och allt arbete är inte lustfyllt. Jag vill undvika massa skriftliga prov - men verkligheten ser ut så att jag behöver ett skriftligt prov för att få reda på vad så många elever som möjligt kan. 27 elever/55 minuter i veckan i laborativt ämne. Såklart är inte skriftliga prov det enda sättet att visa sina kunskpaer. Men det är effektivt när klasserna är stora och jag tvingas att ha en kunskapsbild av varje elev efter 4 tillfällen efter senaste betygssättning...
Motivation är inte en enkel mekanism som kan aktiveras med rätt metod. Den påverkas av hemförhållanden, tidigare erfarenheter, sociala miljöer och elevens egen syn på utbildning. Förutsättningar, driv och lust. För mycket stöd kan skapa en passivitet hos eleven. Om vi ständigt löser deras problem eller anpassar undervisningen till det yttersta, hur lär de sig då att hantera utmaningar själva?
Var går gränsen? Ska vi lärare vara pedagoger, mentorer, terapeuter och motivationscoacher samtidigt? Visst är det vårt jobb att inspirera och skapa förutsättningar, men är det rimligt att förvänta sig att vi ensamma ska driva varje elev framåt? Medan våra förutsättningar blir allt sämre. Större grupper - labb med helklass (27 elever), 55 minuter i veckan - och så ska vi ha ett bedömningsunderlag redan v. 7, 4 gånger efter att vi satte (400) betyg. Och så ska det vara lustfyllt… Det rimmar inte. För vems skull - elevernas, föräldrarnas, kollegornas, min?
Skolarbete liknar friidrott. När det är något vi inte klarar av måste vi träna mer på det. Ska vi kunna hoppa högre - måste vi öva. Inte bara sänka ribban. Lärare är utbildade för att ge eleverna strategier och kunskap för att de ska lära sig att bland annat läsa, skriva och räkna. Jag vänder ut och in på mig själv och känner hur tröttheten klappar mig på huvudet… När ska jag "bara" få känna att jag gör nog? Att jag gör bra?
Läs gärna:
https://www.vilarare.se/nyheter/vi-larare-debatt/motivation-inte-en-produkt-som-larare-delar-ut/?fbclid=IwY2xjawH-HUxleHRuA2FlbQIxMQABHcfD4X6sjVZEjfF1CmceWIvdaO0W2JHlNKovWsLbUVkdeoXjFG3qhDZ60w_aem_NGkyX-fDMxyo7IAiN142oA
https://www.altinget.se/artikel/skolverket-forespraakar-dopning-av-kunskapsresultaten?fbclid=IwY2xjawH-HRFleHRuA2FlbQIxMAABHW6nzTKA6EAn64JUoqKwWAKzaUMgBecf52huR_ldAje5sZpF85uRiwGvZw_aem_xtYzz8PUPXRs-j3pP72rAA
Två artiklar på ämnet.
19/1; söndag
Semmelkalas på förmiddagen.


Tack farmor för utsökta semlor!
Anders och Sigge jobbar på Vipers matchen ikväll, Linus och jag tänkte titta hemma. Jag målar naglarna.
Tv:n låser sig.
Jag provade att byta batteri i fjärrkontrollen.
Det funkade inte.
Jag skrapar de nymålade naglarna.
Tv:n funkar inte.
Byter batteri. Igen.
Tv:n funkar inte.
Jag drar ut sladden.
Tv:n funkar.
Jag har slängt batterierna. De funkade nog…
Det är hästar på tv:n.
Jag målar om naglarna.
Snart ska jag tillverka pizza.
Jag är hungrig. Jag har bara ätit en macka till lunch…
Jag behöver mat. Nu. Men nagellacket måste torka.
Ikväll är det gympa.
Sen finns det en semla till som väntar.

18/1; lördag
Ibland slår det mig - vad gör andra en lördag? De som inte sitter i sporthallar, fryser i ishallar eller tillbringar tiden på fotbollsplanen eller i stallet.
Troligtvis stiger de inte upp innan åtta. De äter nog en långfrukost eller äter brunch istället för att slänga i sig en tallrik fil och inta en snabb kopp kaffe?
Jag var i stallet tidigt, för att hinna rida och springa en runda samt duscha av mig innan Sigges hockeymatch.
I eftermiddag tittar jag på lakersmatch, med datorn i knät - jobbar lite, förbereder veckan lite samtidigt som jag följer klaras gamla innebandylag, Sigges innebandylag och även hans hockeylag i appen.




15/1; onsdag
15 januari.
Jag minns många av dem från åren som gått.
För 19 år sedan kom han Linus, - superhjälten - med ena armén framför huvudet, mitt i semmelkalaset.
Ettårskalaset när stormen Per rasade utanför fönstret och slet med sig en björk i trädgården mitt framför ögonen på oss semmelätande människor.
När han fyllde fyra firade vi med bamsekalas till frukost på hotellet i Thailand - popcorn och godsaker. Innan vi åkte ut till en paradisö och jag blev stucken av en lionfish och fick tillbringa eftermiddagen och kvällen på sjukhus, medan Anne och
Olof fick äta födelsedagsmiddag med barnen.
För fyra år sedan - under pandemin - firade vi med semlor, som alla andra år, men få åt vi ute.
Förra året överraskade vänner med kalas.
Ikväll blir det semlor - som sig bör.

Och vi firar två av de vackraste själarna - som fyller år samma dag!
Vi är tacksamma för det, framför allt efter gårdagen när Maxi fick för sig att öppna en säck med hundmat och ta för sig.



Vi var rädda för tarmvred, men hoppas nu att faran är över!

12/1; söndag
En löptur när månen gick ner och solen gick upp, för att hinna till Sigges innebandymatch.

Jag fortsatte till stallet för en ridtur i underbart vinterväder.




Sport på tv. Rensning av kläder. Tvätt. Kloklippningen. Lite städning. Jobb. Fläsk och löksås i solnedgång.

11/1; lördag
En ridtur på snöiga vägar. Det finns inte mycket som går upp mot en galopp i snö - där ingen har gått, kört eller skottat!


En löptu, på oskattade vägar, är inte riktigt lika härligt…

En vinst för Sigges hockeylag mot vita hästen är härligt - trots den iskalla träningshallen.


Äggröra, lite jobb, ett glas rödvin, hockey, katter och hund - under en filt - det är fint!

7/1; tisdag
Jag saknar redan:
-jullovets oskrivna kalenderblad, sovmorgnar, bubbel, sena kvällar och vin
-hotellets frukost
-löpbandet på hotellet
-spänningen och pulsen på helgens cup
-…
Men när jag tänker efter - vad är det för fel på att träffa kollegor och elever, göra betygsanalyser, springa på kladdiga, isiga vägar en tidig morgon, fil och kaffe framför morgonsoffan på tv, vardagen…?

6/1; måndag
Nu har vi landat hemma efter en fantastiskt roligt helg i Göteborg och gotia cup i innebandy för Sigge. För sex år sedan, idag, spelade Klara sdsm- final.
Samma valör då som nu! Silver!
Killarna har överträffat sig själva flera gånger om och vunnit två matcher på straffläggning - i konkurrensen av ca 60 lag! De förlorar den första matchen - och den sista…





Nu är jullovet slut för min del och vi får ladda för en ny termin.
4/1; fredag
Klockan ringer 6.25 - och då har jag ändå legat vaken en stund. Sigge ska till Gotia innebandycup. Packning och gröt. Matsäck. Jag pussar "hejdå" och lycka till. Solen går upp. Jag bestämmer mig för att springa en runda med hunden. Det är en fin morgon
som gryr. Jag klär på mig - det är kallt. På tio minuter, som det tar att klä på sig kommer snön farande över sjön. Jag tar ett kort. Springer. Snön yr allt mer. Maxi och jag täcks av snö.



Skillnaden är så liten. Allt kan förändras. Snabbt. Lycka till sorg. Himmel till helvete. Soluppgång till gråmulet. Sol till rusk. Vitt till svart. Framgång till motgång. Början till slut. Vinnare till förlorare.
Jag tänker på ljudboken, "Flickan i Korridoren" av Elinor Torp, som jag just har avslutat. Jag lyssnar ofta på ljudbok - när jag springer, sminkar mig, städar, rider… Ljudboken handlade om Karolina som är tolv år när hon inte orkar mer. Hon avviker
från gympalektionen, lämnar klass 7A för gott och tar sitt liv i en skogsdunge. I avskedsbrevet avslöjas orsaken till att hon mått så dåligt: skolan. Karolinas mamma blir efter självmordet övertygad om att dottern, som var mycket språkligt begåvad,
hade högfungerande autism. Det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som bland annat innebär ett stort behov av lugn, rutiner och kontinuitet. En person med denna diagnos har en särskild känslighet för stök, oförutsägbarhet och oro. Det
sociala spelet är svårt. Det finns studier som visar att flickor med den sortens autism, löper väsentligt högre risk att dö i suicid. Det var i skolan som Karolina mådde som sämst. Tecknen hopade sig: hon var hellre i korridoren än i salen, nästan
alltid ensam, gömde sig med hörselkåpor i en hoodie med håret framför ögonen, under lektionen rev hon sig på armarna tills det blödde, stack ofta från skolan till kojan. I skolans anteckningsblock och arbetsböcker skrev hon rakt ut om sina planer
på självmord, till och med vilken dag det skulle ske. Ändå gjordes ingen samlad insats. Inget skyddsnät fångade henne.
Det är tung och upprörande lyssning med stark igenkänning för alla föräldrar och lärare som har larmat om barn som mår dåligt - sm skär sig, som skärmar av sig med luvor och som stannar hemma när stöket, ljudet, springet och pennornas rispande mot papper blir för högt. Vi har fått hörselkåpor och skärmar för att hjälpa dem… Men det räcker inte…
Elinor skriver om kedjan mellan BVC och skolhälsovården som blev elevhälsa och om kommunaliseringen och därpå den följande resursbristen, illa genomtänkta reformer utan kontinuitet samt skolpeng och konkurrens - som skulle kunna vara förklaringar till barnen mår allt sämre. Hon skriver också om att flickorna sällan får diagnoser och därmed uteblir hjälpen. En skola för alla.
Vi i skolan skriker. Gråter. Försöker. Får ögon i nacken. Vänder oss utochin. Knäcks. För mig i skolan behövs inga diagnoser. Vi ser. Vi vet. Vi har kunskap. Men vi saknar resurser. Vi behöver något annat. Inkluderingstanken är i grunden himla fin. Men det räcker inte. En av tankarna bakom inkluderingen är att den är socialt bra för eleverna, skapar en större förståelse mellan olika grupper och gör det lättare för eleverna att utvecklas. Sverige är ett av de länder i världen som har störst andel elever i samma klassrum, oavsett kunskapsnivå. Variationen mellan eleverna har ökat väldigt mycket under de senaste åren. Samtidigt har klasserna blivit allt större precis som antalet elever per lärare. För att inkluderingen ska fungera behöver lärare ha betydligt färre antal elever i sina klasser. Många elever lämnar grundskolan utan att kunna läsa ordentligt, och inte heller klarar behörigheten för att studera vidare - och eleverna i svensk skola mår allt sämre… Om elever i behov av stöd ska placeras i vanlig klass måste det finnas utbildade lärare, stöd, resurser, tid, läromedel, lagom många klasskompisar och ett gediget samarbete med en utvecklad elevhälsa. Det är enda förutsättningen för att inkluderingstanken ska fungera. En del elever behöver vara – enskilt eller i mindre grupper, i alla eller några ämnen, hela eller delar av skoldagen eller kanske bara någon gång då och då – tillsammans med specialutbildade lärare. Många elever hamnar i för stora sammanhang där tempot är alltför högt, där ljudet är för högt, där dagarna är för långa, där de inte blir sedda och får den hjälp som de behöver. Eleverna misslyckas. Det behövs ett mycket mer flexibelt tänkande kring hur undervisningen organiseras och planeras än vad som är fallet i dag. Det krävs både flexibla undervisningsgrupper, ordinarie klasser och specialklasser. Och lärarna har inte en rimlig chans, oavsett om viljan finns och hjärtat bultar för rätt sak. Vi lärare behöver få större frihet och ökade möjligheter att påverka och styra hur klassrumsarbetet organiseras och hur vi fördelar och grupperar elever mellan oss.Vi behöver sätta in stöd tidigare. Ju tidigare man identifierar en elevs behov av exempelvis extra stöd i en mindre grupp, och så klart ger hen det, desto bättre förutsättningar har eleven att klara skolan och på sikt helt och fullt ingå i den ordinarie klassen. Skolan brister i stöd för att vi har ett skolsystem som präglas av resursbrist, brutala nedskärningar, lärare som administrerar lika mycket som de undervisar. Vi behöver börja se över lärarnas dagliga arbetsschema och eventuellt skära ned på mötestiden - att mötas bara för att mötas gör inte vårt dagliga arbete bättre. Vi diskuterar problemen, synliggör problemen, belyser problemen och analyserar problemen. Det blir många gånger bra samtal och bra reflektioner, men oftast stannar det där. Det räcker inte… Vår tid på arbetsplatsen är begränsad och därmed väldigt värdefull. Och en lärares primära arbete är faktiskt att lära eleverna en massa saker under den begränsade tid vi har med de knappa förutsättningar som råder. Skolans värld behöver bli mer lösningsfokuserad - färre samtal och mer handlingskraft. Eleverna mår inte bättre och deras resultat höjs inte för att vi sitter i fler möten. Vi kan inte fortsätta låta tusentals ungdomar år efter år stängas ute från vidare utbildningar samtidigt som vi skär ner på skolan och i samma andetag säger att allt är skolans fel. Allt är inte skolans fel - men ganska ofta känns varje unges misslyckande som ett ok på mina axlar som blir allt svårare att bära för varje dag… Vi måste göra något nu - för min, för alla lärares och framför allt varenda unges skull!
Det är tung och upprörande lyssning med stark igenkänning för alla föräldrar och lärare som har larmat om barn som mår dåligt - sm skär sig, som skärmar av sig med luvor och som stannar hemma när stöket, ljudet, springet och pennornas rispande mot papper blir för högt. Vi har fått hörselkåpor och skärmar för att hjälpa dem… Men det räcker inte…
Elinor skriver om kedjan mellan BVC och skolhälsovården som blev elevhälsa och om kommunaliseringen och därpå den följande resursbristen, illa genomtänkta reformer utan kontinuitet samt skolpeng och konkurrens - som skulle kunna vara förklaringar till barnen mår allt sämre. Hon skriver också om att flickorna sällan får diagnoser och därmed uteblir hjälpen. En skola för alla.
Vi i skolan skriker. Gråter. Försöker. Får ögon i nacken. Vänder oss utochin. Knäcks. För mig i skolan behövs inga diagnoser. Vi ser. Vi vet. Vi har kunskap. Men vi saknar resurser. Vi behöver något annat. Inkluderingstanken är i grunden himla fin. Men det räcker inte. En av tankarna bakom inkluderingen är att den är socialt bra för eleverna, skapar en större förståelse mellan olika grupper och gör det lättare för eleverna att utvecklas. Sverige är ett av de länder i världen som har störst andel elever i samma klassrum, oavsett kunskapsnivå. Variationen mellan eleverna har ökat väldigt mycket under de senaste åren. Samtidigt har klasserna blivit allt större precis som antalet elever per lärare. För att inkluderingen ska fungera behöver lärare ha betydligt färre antal elever i sina klasser. Många elever lämnar grundskolan utan att kunna läsa ordentligt, och inte heller klarar behörigheten för att studera vidare - och eleverna i svensk skola mår allt sämre… Om elever i behov av stöd ska placeras i vanlig klass måste det finnas utbildade lärare, stöd, resurser, tid, läromedel, lagom många klasskompisar och ett gediget samarbete med en utvecklad elevhälsa. Det är enda förutsättningen för att inkluderingstanken ska fungera. En del elever behöver vara – enskilt eller i mindre grupper, i alla eller några ämnen, hela eller delar av skoldagen eller kanske bara någon gång då och då – tillsammans med specialutbildade lärare. Många elever hamnar i för stora sammanhang där tempot är alltför högt, där ljudet är för högt, där dagarna är för långa, där de inte blir sedda och får den hjälp som de behöver. Eleverna misslyckas. Det behövs ett mycket mer flexibelt tänkande kring hur undervisningen organiseras och planeras än vad som är fallet i dag. Det krävs både flexibla undervisningsgrupper, ordinarie klasser och specialklasser. Och lärarna har inte en rimlig chans, oavsett om viljan finns och hjärtat bultar för rätt sak. Vi lärare behöver få större frihet och ökade möjligheter att påverka och styra hur klassrumsarbetet organiseras och hur vi fördelar och grupperar elever mellan oss.Vi behöver sätta in stöd tidigare. Ju tidigare man identifierar en elevs behov av exempelvis extra stöd i en mindre grupp, och så klart ger hen det, desto bättre förutsättningar har eleven att klara skolan och på sikt helt och fullt ingå i den ordinarie klassen. Skolan brister i stöd för att vi har ett skolsystem som präglas av resursbrist, brutala nedskärningar, lärare som administrerar lika mycket som de undervisar. Vi behöver börja se över lärarnas dagliga arbetsschema och eventuellt skära ned på mötestiden - att mötas bara för att mötas gör inte vårt dagliga arbete bättre. Vi diskuterar problemen, synliggör problemen, belyser problemen och analyserar problemen. Det blir många gånger bra samtal och bra reflektioner, men oftast stannar det där. Det räcker inte… Vår tid på arbetsplatsen är begränsad och därmed väldigt värdefull. Och en lärares primära arbete är faktiskt att lära eleverna en massa saker under den begränsade tid vi har med de knappa förutsättningar som råder. Skolans värld behöver bli mer lösningsfokuserad - färre samtal och mer handlingskraft. Eleverna mår inte bättre och deras resultat höjs inte för att vi sitter i fler möten. Vi kan inte fortsätta låta tusentals ungdomar år efter år stängas ute från vidare utbildningar samtidigt som vi skär ner på skolan och i samma andetag säger att allt är skolans fel. Allt är inte skolans fel - men ganska ofta känns varje unges misslyckande som ett ok på mina axlar som blir allt svårare att bära för varje dag… Vi måste göra något nu - för min, för alla lärares och framför allt varenda unges skull!
2/1; torsdag
På nyårsafton hade Linus sprungit i 5 år. Igår när vi sprang regnade det isglass från himmeln och landade på pannan som värsta brainfreezen - det är de dagarna som skiljer runstreakarna från andra löpare… Vi firade 5årsdagen med löptur och bubbel och
fortsatte firandet av det gångna året och det kommande på kvällen.
Jag brukar sammanfatta året - men det blir allt svårare. Allt blir viktigare. Allt går ihop. Allt är en del av helheten. Alla dagar och år - det är ju liksom livet…
2024 - för världen i stort ett år då "krig" har blivit ett allt vanligare ord i våra vardagliga samtal, naturkatastroferna hopar sig och vi vaknar allt oftare till svarta rubriker om skjutningar i landets alla hörn och gängkriminaliteten som breder ut sig.
2024 - för mig ett år som har präglats av några få större händelser:
- en halkning på en bro, grusade alla förväntningar på SM-framgångar och fortfarande har jag några envisa blåmärken och svullnader - men fick faktiskt fler gånger än ett "annat" år, vara tacksam för livet, att jag kan gå och springa. Att få vara med. Att vi får vara med - blyte och jag.
- Klara som provade sina vingar genom att flytta till Linköping. Så självklart. När jag klev in i hennes första lilla etta för första gången - flimrade fragment av 22 år förbi. Jag har aldrig velat hålla för hårt i mina barn. Min uppgift är att ge
dem vingar, inte att för alltid hålla dem under mina. Men då såg jag den lilla flickan som höll min hand eller en innebandyklubba i handen. Jag såg henne springa på fotbollsplanen, klä upp sig för att gå på fest, trösta en vän… det har gått så fort.
Hon pratar om sina nya vänner, vänner som jag aldrig träffat, som jag inte kommer lära känna, vars föräldrar jag aldrig kommer veta vad de heter och småprata med utanför skolan, i innabandyhallen eller på fotbollsplanen. Främlingar - för mig, som
nu kommer att vara en viktig del av min dotters liv. Vi satt en kväll i hennes vita soffa - hon var orolig för fläckar och jag minns kräket och chokladfläckarna i vår nya soffa - då för 20 år sedan… Och jag kan längta tillbaka till en tid då min oro
för henne mest rörde löss, magsjukor och skrubbsår på knäna. Hon kommer alltid vara min dotter - jag kommer alltid vaka över henne och oroa mig för henne - men jag vet att hon klarar sig. Hon är förståndig och klok och vi har förberett henne för det
här. Men det finns en känsla av glädje och sorg - det är så det ska vara. Glädjen finns där när jag ser hennes tindrande ögon och hör hennes ord om utbildning och fest - oron för världsläget i stort och kanske finns det anledning att på allvar oroa
oss för våra barns framtid? Är framtiden ljus i fred och frihet, i demokrati och jämställdhet? I en värld för alla?
- med krig i släktingars land och sjukdom bland de närmaste - som påminner oss om vår förgänglighet.
Vi går in i 2025 med förväntan, oro, tacksamhet och hopp. Det finns mycket att upptäcka och se på med förväntan. Med tacksamhet och hopp får vi möta det som skrämmer och oroar. En dag i taget, med tillförsikt mot livet, så möter vi nya dagar!




2024 - för världen i stort ett år då "krig" har blivit ett allt vanligare ord i våra vardagliga samtal, naturkatastroferna hopar sig och vi vaknar allt oftare till svarta rubriker om skjutningar i landets alla hörn och gängkriminaliteten som breder ut sig.
2024 - för mig ett år som har präglats av några få större händelser:
- en halkning på en bro, grusade alla förväntningar på SM-framgångar och fortfarande har jag några envisa blåmärken och svullnader - men fick faktiskt fler gånger än ett "annat" år, vara tacksam för livet, att jag kan gå och springa. Att få vara med. Att vi får vara med - blyte och jag.

- med krig i släktingars land och sjukdom bland de närmaste - som påminner oss om vår förgänglighet.
2024 - många fina ögonblick att minnas.
Här kommer några av mina favoritbilder från 2024 som påminner om det goda, det fina, det viktiga…







