30/4; söndag
Snart dygnat...
29/4; lördag
Sovdags. Revelj imorgon 3.30. SM i distansritt, 160km, för Nisse och Yvonne. Jag tog en ridtur på förmiddagen. Spannar i rader. Förbesiktning.
Och så...
En timme senare... fanns löftet om en vår där igen. Hopp.
Brutalt tillbaka till april
Knappt hann jag avsluta inlägget om hoppet, våren, fåglarna... innan april slog tillbaka, påminde om att än är det långt till sommaren. Än dröjer det länge innan tvätten torkar på vindan...
27/4; torsdag
I helgen väntar SM för Nisse och Yvonne. Jag ska grooma. De blir spännande. Jag red honom igår kväll. Det gick bra. En gunghäst. På fyra ben.
Treenighet
Treenigheten av ett och samma väsen. Kanske betyder det något annat för dig än för mig? För mig betyder det hästen, kraften och jag. När vi går åt samma håll, vill samma sak. När kraften kan tyglas i samförstånd med små hjälper.
Nu är det Vipers mot Falun. SM-final.
Myggan och jag sprungit en runda.
Ett steg framför det andra...
Och en liten påse med godbitar. Ingen kommer bli över.
22/4; lördag
18/4; tisdag
Möte på morgonen. Med specialpedagogen på L:s skola. Ett möte bland alla andra. Som skolan kan "bocka av" att de har haft. Som egentligen ger få svar.
15/4; lördag
Det snöar...
drivans blommor smälta ner och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
Snart är sommarn här i purpurvågor,
guldbelagda, azurskiftande.
Ligga ängarna i dagens lågor,
och i lunden dansa källorne.
Ja, jag kommer, hälsen glada vindar,
ut till landet, ut till fåglarne.
Att jag älskar dem, till björk och lindar,
sjö och berg, jag vill dem åter se.
Se dem än, som i min barndoms stunder,
följa bäckens dans till klarnad sjö.
Trastens sång i furuskogens lunder,
vattenfågelns lek kring fjärd och ö."
Och jag skriker vårskrik.
Och ser hopp. Om våren. Inne i ladan.
12/4; onsdag
Först Simhallen med malmgrens.
11/4; tisdag
Underbart med lov!
10/4; måndag
Ett paket på posten - som skulle få varje flicka glad...? Visserligen hade jag beställt produkter, men jag fick också produkter för ca 835kr.
Halvtid av dagen
Nybakade frallor efter att grannarna hade vaknat.
En stulen ridtur med vänner på finaste baron - när killarna följde med morfar.
9/4; söndag
Varför är det alltid så? Att när jag har bytt i sängarna händer något... så att jag måste byte igen?! En stilla morgon. Sovmorgon. Linus kommer in. Och undrar varför det är blött vid fotändan. Myggan har spytt. På lakan och täcke. Jag kapitulerar och stiger upp.
8/4; lördag
Kör Sigge till innebandyn - pappa lovar att hämta.
7/4; fredag
Finaste Påskgubben på
Påskfest på dagis idag.
6/4; torsdag
Syftet med utbildningen inom skolväsendet
4 § Utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.
I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. En strävan ska vara att uppväga skillnader i barnens och elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Utbildningen syftar också till att i samarbete med hemmen främja barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare."
Vidare läser jag:
"8 § Alla ska, oberoende av geografisk hemvist och sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i skolväsendet om inte annat följer av särskilda bestämmelser i denna lag.
I diskrimineringslagen (2008:567) finns bestämmelser som har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter inom utbildningsområdet oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Lag (2014:960)."
Och:
"8 § Om det inom ramen för undervisningen eller genom resultatet på ett nationellt prov, uppgifter från lärare, övrig skolpersonal, en elev eller en elevs vårdnadshavare eller på annat sätt framkommer att det kan befaras att en elev inte kommer att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås, trots att stöd har getts i form av extra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen, ska detta anmälas till rektorn. Detsamma gäller om det finns särskilda skäl att anta att sådana anpassningar inte skulle vara tillräckliga. Rektorn ska se till att elevens behov av särskilt stöd skyndsamt utreds. Behovet av särskilt stöd ska även utredas om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation.
Samråd ska ske med elevhälsan, om det inte är uppenbart obehövligt.
Om en utredning visar att en elev är i behov av särskilt stöd, ska han eller hon ges sådant stöd. ...
Åtgärdsprogram
9 § Ett åtgärdsprogram ska utarbetas för en elev som ska ges särskilt stöd. Av programmet ska behovet av särskilt stöd och hur det ska tillgodoses framgå. Av programmet ska det också framgå när åtgärderna ska följas upp och utvärderas och vem som är ansvarig för uppföljningen respektive utvärderingen. Eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när ett åtgärdsprogram utarbetas.
...
Utformningen av det särskilda stödet i vissa skolformer
10 § För en elev i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska det särskilda stödet ges på det sätt och i den omfattning som behövs för att eleven ska ha möjlighet att nå de kunskapskrav som minst ska uppnås."
Och i Läroplanen står det:
"Grundläggande värden
Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell.
Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet.
Förståelse och medmänsklighet
Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Sådana tendenser ska aktivt motverkas. Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Skolan är en social och kulturell mötesplats som både har en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som arbetar där. ..."
Och vidare:
En likvärdig utbildning
Undervisningen ska anpassas till varje elevs förutsättningar och behov. Den ska främja elevernas fortsatta lärande och kunskapsutveckling med utgångspunkt i elevernas bakgrund, tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. Skollagen föreskriver att utbildningen inom varje skolform och inom fritidshemmet ska vara likvärdig, oavsett var i landet den anordnas. Normerna för likvärdigheten anges genom de nationella målen. En likvärdig utbildning innebär inte att undervisningen ska utformas på samma sätt överallt eller att skolans resurser ska fördelas lika. Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Det finns också olika vägar att nå målet. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Därför kan undervisningen aldrig utformas lika för alla.
Och lite till...:
Läraren ska:
ta hänsyn till varje enskild individs behov, förutsättningar, erfarenheter och tänkande,
stärka elevernas vilja att lära och elevens tillit till den egna förmågan,
ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel,
stimulera, handleda och ge särskilt stöd till elever som har svårigheter,
samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen, och
organisera och genomföra arbetet så att eleven
- utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga,
- upplever att kunskap är meningsfull och att den egna kunskapsutvecklingen går framåt,
- får stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling,
- successivt får fler och större självständiga uppgifter och ett ökat eget ansvar,
- får möjligheter till ämnesfördjupning, överblick och sammanhang, och
- får möjlighet att arbeta ämnesövergripande."
En likvärdig skola - är inte lika för alla! Undervisningen ska anpassas efter förutsättningar och behov - och skapa lust att lära. Det är ganska tydligt tycker jag. Man kan inte bara nöja sig med att lämna ut omdömen - och sedan sätta upp målet "lära sig klockan". När det handlar om så mycket mer. Utveckla läsförståelse, hitta uttrycksformer... Jag ifrågasatte det nya mötet lite - vad hjälper ett möte? Specialpedagogen verkar oerhört upptagen - är det inte bättre att hon träffar Linus då? Många nöten är så oerhört meningslösa. Det sägs bara det vi redan vet. Lite som för att ha "ryggen fri" - vi har haft ett möte. Vad väntar man på? Möten kan vara bra - men gör dem produktiva! Onödiga möten är dränerande. Ingen tar ett Riktigt ansvar. Skyller mest ifrån sig. Bollar vidare till någon annan. Men vem? Vem kan hjälpa? Vem har kunskapen? Vem har makten att besluta?
Dessutom hade specialpedagogen tyckt att resursen gjorde fel när hon gjorde om ett matteprov med Linus. Resursen var säker på att L kunde mer än vad han hade visat när han satt själv med provet. Hon vägledde, skrev och gjorde som de brukade. Det var fel. Enligt SP. Alla ska göra ett prov likadant. Hur ska man annars kunna jämföra? Där sjönk mitt förtroende för henne... Jag blev mörkrädd. Jag berättade för resursen hur jag tänker. Om att man måste fundera efter varför man har ett prov och vad man ska testa. Är det ett läsförståelseprov kan man självklart inte hjälpa eleven att förstå texten. Är det ett prov om medeltiden kanske det inte är så viktigt att eleven skriver ner sina svar?
3/4; måndag
Plötsligt händer det.
2/4; söndag
Lugn helg. Bad. Vänner. Uppsättning av studsmatta. Ridturer. Golfpremiär. Grill. Inställda matcher. Shopping. Träning. ... Läxläsning. Den här veckan väntar prov på medeltiden för Linus.
29 sidor att läsa. 35 frågor att besvara. Vi läser tillsammans. Linus lyssnar på inläsningstjänst. Vi hjälps åt att besvara frågorna. Jag skriver en sammanfattning.