31/10; onsdag och Linas födelsedag!
Efter en fullspäckad dag (utvecklingssamtal, McDonlad (med en liten ål som kravlade ner på golvet, samtidigt som jag försökte få i mig mat och hålla fast samme unge - vilket resulterade i en axel ur led, vilket i och för sig inte brukar vara något större problem för en som har axlar som hoppar ur flera gånger per dag och om man lyfter 90 grader, men nu var det i en konstig vinkel och den blev inte sig lik efter det), BVC, ett par affärer, simhall (att sedan bära ungen upp för trapporna till rutschbanan flera hundar gånger med en axel som var allt annat än okej - gjorde den inte bättre, men barnen hade kul och tjöt av skratt = glad mamma som bär)) och jag står och undrar om det är värt det (en axel ur led, minst ett Jättetrött barn - läs kinkigt, och en hyfsat sliten mamma), att hitta på så mycket, att rodda det själv (A är i Köpenhamn) - när Sigge vaknar och är ledsen efter att ha precis somnat i bilen (på tok för sent för att sova middag - men tillfälle gavs inte förrän vi åkte hem från simhallen vid halv fem) maten står på spisen och något bränner fast, samtidigt som Stimma kommer in med en bit bajspåse hängande ur munnen och jag inser att hon har fått tag på Sigges bajsbjöja och katternas innehåll från kattlådan - just då läser Klara för Linus, ger katterna mat så de slutar springa runt mina ben, och så dukar barnen och sätter sig sedan vid bordet och utbrister "vad gott det är", Sigge lugnar sig, och jag pustar ut. Ja, det är värt det. Och snart, väldigt snart, sätter jag mig i soffan och stannar där tills jag ska gå och lägga mig...
Skridskor; Linus, Yvonne, Emil
30/10; tisdag
Det är fortfarande ruskigt väder - men i ikväll trotsar jag regnet med ridning. En hobby som inte bryr sig om väder. Som får mig att må bra. Som inte framkallar överkrav, men som skärper upp mig. I söndags när jag var ute med en liten flattevalp blev jag nästan lite sugen på valp igen - och därmed träning. Att försöka forma en annan individ. Att få dem att göra det jag vill. Att få finputsa detaljer. Jag har varit otroligt privilegierad när det gäller hundträning - jag har sagt det förr - jag har träffat otroligt duktiga människor. Fina vänner. I hundträning är man ofta ensam, precis som i ridning. Men vi tränade ofta tillsammans oxå. Konstruktiv kritik - utifrån förutsättningar och ambitionsnivå. Det behövs ofta ett par extra ögon, en extra tanke som kan påminna om det som är bra, en vän man kan fika med efter träningen, som ser till att vi inte tappar bort glädjen - som kan förstärka och bekräfta det jag gör. Som ser till att jag inte döljer våra brister utan tränar på dem - på tävling får man försöka dölja bristerna, men inte på träning. Då lurar man bara sig själv...
Men som sagt mycket har jag gjort själv - eller med Anders. Den mesta av feedbacken jag har fått genom åren kommer från mig själv. Och det har gett mig mycket - inte bara i hundträning, utan i ridning och livet som mig själv, som förälder, som lärare... Att coacha mig själv är en viktig erfarenhet. Att ständigt utvärdera det jag gör. Se kritiskt och utmana mig själv. Den enda som verkligen bryr sig om och kan ta fullständigt ansvar för hur jag mår och vad jag väljer att fylla mitt liv med är jag själv!
För att vara sin egen coach behöver man känna sig själv - veta vilka drivkrafter som finns bakom mitt agerande. Vilka tankar tänker jag om mig själv - i medgång och motgång? Vilken bild har jag av mig själv? Vad vill jag få ut av det jag håller på med? Vem är jag om jag inte presterar? Värderar jag mig själv utifrån mina prestationer? Vad och hur mycket tid vill jag lägga ner på min Hobby?
29/10; måndag
28/10; söndag
Nu har jag och barnen höstlov. Jag inledde med ett par dagar på distansrittstävling - en kall men fantastiskt fin dag tillbringade jag i södra Sköne med goa tjejer och fina och duktiga pållar. I natt ställde man om klockan - det kan inte vara en småbarnförälder som kom på det fenomenet... Sigge förstod sig inte på att man kunde få en extra timme att sova - utan såg det som en extra timme att vara vaken... Då fick jag å andra sidan en hel klass med en massa labar fixade och bedömda... Idag har vi varit i gympasalen och busat lite, jag gick en promenad med Martina och hennes flattevalp och sedan gick jag en runda med TS och flickor och andra hästar i stallet i det fina vädret. När jag kom hem bakade jag muffins - och precis när kaffet var klart kom Sandra, Eric och Elin förbi på ett spontanbesök! Precis lagom!
Jag läste en bra artikel (http://debatt.svt.se/2010/11/20/barn-med-adhd-ges-inte-mojlighet-att-lyckas/) om adhd. Om hur den svenska skolan spottar ur sig elever med adhd som till största delen fått med sig dålig självkänsla, erfarenhet av utanförskap, mobbning och misslyckanden i bagaget från sina tolv skolår. Att man sällan ser orsaken till misslyckandena. Att miljön runt eleven inte är tillräckligt tillrättalagd i skolan, att eleven alldeles för ofta får dåligt bemötande och dålig förståelse. Om att man ger barnen med adhd mycket mindre möjlighet att lyckas i livet.” Som lärare ser man ett par barn i varje klass som har de här svårigheterna. Man ser individen, man ser att han/hon misslyckas, men så är det väl i varje klass? Man kan väl inte hjälpa alla barn, eller? Man känner frustration - som lärare, som förälder, som elev... Visst, man försöker förändra och man försöker förstå, men det görs långt ifrån tillräckligt och det går alldeles för långsamt. Barnen med adhd och deras föräldrar måste tyvärr fortsätta stånga sig blodiga mot skolans hårda murar, med enda resultat att man återigen misslyckas och missförstås – med ytterligare en smärtsam bula i pannan, ytterligare skavd självkänsla.Det finns mycket misstänksamhet och okunskap kring funktionsnedsättningen. Man har hört talas om adhd, men det är svårt att se på ett barn att det brottas med svårigheter som betecknas adhd. Lättare är det att säga att den är lat, slö, bråkig, stökig, dum, elak - att den skulle kunna om den bara försökte...
Jag hade utvecklingssamtal med Linus lärare i torsdag. Vi diskuterade lite kring att lyckas och misslyckas. Om det nu är så att ett barn har väldigt svårt med handmotoriken - svårt att rita och skriva, och tycker därför(?) att det är jobbigt och tråkigt att t.ex. skriva och rita i sin dagbok varje måndag (även om man får hjälpa att skriva) - så kanske man kan underlätta för eleven genom att låta denne skriva ett ord på datorn (eftersom det inte är problem med att hitta rätt bokstäver på ett tangentbord - bara att forma orden med handen) och leta upp en bild på något passande som man sedan skriver ut och klistrar in i dagboken. Det är ju liksom inte så kul när ingen ser vad man ritar - det är ju inte så kul att misslyckas. I dagens samhälle borde inte det här vara något större problem - det finns ju ofta en dator till hands... Klart att man även ska träna på det som är svårt - men man knäcks om man aldrig lyckas... Vi lärare måste försöka hitta andra vägar att lyckas. Vi måste kunna göra olika för olika elever. Om inte datorerna räcker till alla får man väl turas om... Vi måste se utanför boxen. Vi måste låta elever lyckas!
Och mitt i fotograferingen gick starten...
Men det var det bara hästarna som såg...
Amigo/Ester baron/Yvonne
De red 8 mil på 15,2km/h och kom 9:à och 10:a, dessutom blev Anna/5:an godkända på cr. Bra jobbat tjejer på pojkhästarna!
Groom på sista tävlingen för året
Ännu en fantastiskt fin morgon -fredag
hösten är oxå vacker
bilder från idag
höstbilder
leon och sigge på samma stol
fler bilder på fina små kattungar
kattungarna
sigge
sigge
fräs och linus fann varandra från början
kenzo
jag och sigge
linus
badkort
oups... tiden går fort
23/10; tisdag
Olika nätter ser olika ut. Speciellt när man har små barn. Peppar, peppar - vi har haft hyfsade nätter genom åren...
Olika dagar ser olika ut. Några är ljusa och lätta, andra är tunga och mörka. Ibland kan en mörk dag bli ljus plötsligt - och tvärtom.
Det räcka med ett leende. En kram. Små armar runt halsen. Ett viskat ord i örat. En liten rumpa som backar intill och sätter sig i knät. För att vända svart till vitt. Precis som det räcker med ett ord eller en blick för att ge dagen en dålig känsla. Vitt till svart. >br/> Och så finns det alla grå dagar. Som varken är från eller till. Perioder när man inte ser det vita.
Och så till facit - idag känns det svårt att förstå att jag trodde att jag kanske skulle kunna springa ett maraton... Även om jag inte har någon träningsvärk, så värker en höft en rygg, ett knä... efter en sjundedels maraton... Man kan ju bli lack... När inte kroppen vill, samma sak som jag liksom...
Men det är världsligt. Jag Kan ju springa. Jag kan ju gå! Det är inte alla som ens tar ett steg! Världen ler. Jag ler. Inte alla har sådan tur i livet som jag har.
22/10; måndag
Det är lätt att inspireras av ett lopp - även om det är ett maraton. Det är lätt att tro att man skulle klara av ett maraton - när man ser 80+gubbar linka förbi, redan från start såg de riktigt slitna ut. Det är lite svårare att känna sig övertygad om att man skulle ta sig igenom det på ett värdigt sätt - när man hör humpe klaga på krampkänningar och stumma ben... Ännu svårare blir det när man, efter att hyfsat lätt (faktiskt!) ha sprungit en 6kmrunda idag, har ett svullet knä och troligtvis får tillbaka den onda ryggen imorgon... Den som lever får se - både om det blir något maraton och hur ryggen funkar imorgon! Idag kändes det bra. Jag sprang för att jag kunde. För att jag ville. Carpe Diem.
Anja & Linus
Hjälpredor
Fina kidsen pysslar i trädgården
Återigen en härlig höstdag
Idag red jag först baron på ängen (en liten vit blixt som har gått väldigt lite pga tappsko men som ska tävla nästa helg) och fixade stallet och stona/fölen ( som syns på bilden) innan Charlotte och jag tog en 2milsrunda i det Goa vädret!
Målgång
Sigge
han är inte bara fin min man - han är stark oxå!
Pizzautfordring
hela familjen
Lite sliten
bild från vår stora dag
Thea & Malin
A & jag
Sentimentala bilder 5 år tillbaka i tiden...
Humpe med supportern Hedda
20/10; lördag
Idag var det fixardag på Dänningevallen, Klara red och Humpe sprang maraton - och vi hejade. Får man säga att man är lite trött i benen, jag har jag faktiskt stått och gått hela dagen?! Han sprang på ca 3.20, lite saktare än sist, men med mer krampkänning. Bra gjort! Barnen har lekt i lekparker, och vi har ätit pizza i det gröna i det härliga höstvädret. Hösten när den är som bäst! Ibland ler livet åt oss!
Fia, Sigge & Marianne
Idag sprang humpe maraton!
Här är en del av publiken.
Underbara höstdagar
16/10; tisdag
"Det är uppskattningsvis 14 procent av befolkningen som i ett IQ-test antas hamna inom normalvariationens nedre del med en intelligenskvot på 70-85. ... Att ligga i den nedre delen av fördelningskurvan för intelligens innebär inte att man har en diagnos, men barnen kan ha minst lika stora skolsvårigheter som barn med till exempel lindrig utvecklingsstörning, adhd eller dyslexi och behöva minst lika mycket specialpedagogik. Enligt skollagen har alla barn som har behov av särskilt stöd rätt till det, men i praktiken gör en diagnos det lättare att få hjälp.
... För att få diagnosen utvecklingsstörning ska den intellektuella funktionsnivån ligga klart under genomsnittet, med IQ 70 eller lägre. Att ha ett IQ på 69 eller 72 innebär inte så stor skillnad, men en elev som får diagnosen utvecklingsstörning har rätt att gå i särskola med anpassad undervisning och det finns en rättighetslagstiftning där man kan få stöd hela livet. Den som ligger strax över gränsen förväntas klara grundskolans mål.
... Markus Björnström arbetar som logoped vid logopedbyrån Dynamica.
–Det händer ganska ofta att vi får remisser på personer där man vill kolla på läs- och skrivförmåga. Sedan visar det sig i samtal att allt i skolan är svårt. Visst kan de ha svårt att läsa och skriva, men det är inte dyslexi som är orsaken till deras inlärningssvårigheter. De här barnen är för välutrustade för att gå i särskolan, men har inte förutsättningar att nå målen i grundskolan. De hamnar i något slags ingenmansland, säger Markus Björnström.
... Han tycker att man i skolan måste börja prata om det här på ett respektfullt sätt, i stället för att låtsas som det inte finns och osynliggöra både elever och problemet. ...
–Man har en bild av att det finns en liten grupp personer som är utvecklingsstörda och en stor grupp som är normalbegåvad. Det är som om det vore en artskillnad mellan dem, men så är det inte. Det är en gradskillnad, säger Gunilla Carlsson Kendall. ...
En utredning av ett barn som ligger på gränsen till utvecklingsstörning kan alltså få stora konsekvenser för barnets framtid.
... Egentligen är svårigheter med teoretiskt tänkande kanske den enklaste förklaringen till skolmisslyckanden, förr talade man om att elever ”inte hade läshuvud”. I dag har den förklaringen hamnat i skuggan av andra.
Barn med svag teoretisk begåvning kan ha svårt att organisera och planera, ha problem med tiden och att prioritera mellan olika saker. Det är samma saker som barn med adhd kan ha svårigheter med. De kan också i likhet med barn med adhd ha koncentrationssvårigheter, men det är inte alltid ett primärt problem utan kan hänga samman med att det är svårt att fokusera på något man inte förstår. ...
Elisabeth Fernell, professor i barn- och ungdomspsykiatri vid Gillbergcentrum vid Göteborgs universitet, menar att det i dagens skola finns risk för att en allt större grupp elever med svag begåvning remitteras till sjukvården för utredning.
– Jag har ställt mig frågan vilken teoretisk begåvning som behövs för att klara skolans mål? Egentligen borde målen vara satta så att även svagbegåvade har förmåga att klara dem. Vi har en IQ-gräns för utvecklingsstörning och särskola för de barnen, alla andra förväntas klara grundskolans mål.
Elisabeth Fernell gjorde tillsammans med Ulla Ek, professor i specialpedagogik, en studie där alla barn som av lärare och föräldrar bedömdes ha svårigheter med koncentration och inlärning i årskurs fyra följdes upp 2009 då de gick ut nian. Det året var det genomsnittliga betygsvärdet 209. Gruppen svagbegåvade fick ett medelvärde på 120 och en stor andel var inte godkända i svenska, engelska och matematik vilket var nödvändigt för att kunna söka vidare till gymnasiet.
– Det kan vara en plåga att hela högstadietiden få uppgifter man inte förstår. I dagens skola är det dessutom stora krav på förmågor som att kunna planera sitt arbete, arbeta i projekt och att arbeta självständigt, säger Elisabeth Fernell.
Hon framhåller att det behövs mer forskning om hur deras studier kan appliceras i den pedagogiska miljön.
– Många elever har samtidigt koncentrationssvårigheter och behöver ”ett yttre stöd för den inre tanken”, det är inte alltid man tänker på det. De behöver mer ledtrådar, påminnelser, att svårighetsgraden anpassas och ofta hjälp att komma igång med skoluppgifter, säger Elisabeth Fernell.
Skolelever med svag teoretisk begåvning riskerar att få höra ”du kan bara du vill” eller ”skärp dig nu”.
–Men det handlar inte om det. Risken är att man bara spär på ett redan svagt självförtroende. Så kallat skolk kan vara en nödvändig handling för att inte behöva vistas i en helt omöjlig miljö.
Just eftersom svag begåvning är så tabu kan det vara känsligt att berätta för ett barn och deras föräldrar att barnets IQ ligger i det nedre spannet av normalkurvan. Även om föräldrarna misstänkt att det är så kan det vara en sorg att få beskedet. Men både Elisabeth Fernell och Gunilla Carlsson Kendall har uppfattningen att det kan vara en hjälp för barnet att få bekräftat att det har svårt för teoretiska resonemang.
–För många barn och unga kan det vara rätt skönt att få det bekräftat. Jag förstår varför det är jättesvårt för dig att hänga med i den här takten. Jag säger inte svagbegåvad till folk, ”svårt med teoretiskt tänkande”, brukar jag säga. Sedan är det viktigt att lyfta fram andra förmågor, säger Gunilla Carlsson Kendall."
Och idag läser jag (http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barn-och-unga/begavning-mer-an-en-iq-siffra_7584184.svd): "Andra behov. Hål i huvudet, inte alla hästar hemma, inte vassaste kniven i lådan eller IQ fiskpinne. Få skulle göra narr av den som inte är så fysiskt rörlig, men det finns gott om raljanta omdömen om den som behöver längre tid för att förstå. ...
I dag har vi en annan hierarki, menar hon, diagnoser som adhd, asperger, dyskalkyli och dyslexi har blivit mer accepterade medan begåvning fortfarande är laddat.
– Svag begåvning är en del av normalkurvan vi inte vill se.
Eftersom det inte är en diagnos så räcker det inte riktigt för att barnen ska få sina insatser i skolan, säger Ulla Ek.
Hon anser att det är viktigt att man uppmärksammar de här barnen och identifierar deras svårigheter.
Många utvecklar strategier där de blir experter på att se ut som om de förstår och härma kamraterna. De vänder blad i boken utan att förstå vad de läser eller antecknar flitigt, men är sedan inte hjälpta av anteckningarna. Andra skolkar, bråkar eller blir deprimerade och drar sig undan.
Det kan naturligtvis vara ett tungt besked både för barn och för föräldrar att få reda på att barnets skolsvårigheter beror på svag teoretisk begåvning, men Ulla Eks erfarenhet är att det ofta underlättar.
– Om det är en bra utredning, ett bra samtal med barnet och ett bra möte med föräldrar och personal så blir det ofta bättre för barnet. Man tar död på lite spöken. De får veta att de faktiskt inte är dumma i huvudet, det är alla människors skräck att vara. Vad vi visar är att barnet har svårt för de teoretiska sakerna, säger Ulla Ek.
När barns IQ-testas används ofta Wechsler-test, utarbetade av den amerikanske psykologen David Wechsler. För skolbarn används Wisc, Wechsler Intelligence Scale for children. Det används för att mäta allmän begåvning och innehåller olika deltest där uppgifterna är ordnade i stigande svårighetsgrad. Deltestet avbryts när barnet verkar ha nått sin maximala nivå. För barn i åldern 6 – 16 år mäter man verbal funktion, perceptuell funktion, arbetsminne och snabbhet med flera deltest.
Ett WISC-test räcker inte för att dra definitiva slutsatser om ett barns förmågor och svagheter. Testresultatet vägs samman med information om barnets tidigare utveckling och hur barnet fungerar i vardagen.
Ett lågt IQ behöver inte betyda att resultaten från deltesten ser ut som ett rakt streck i nedre skalan. Ulla Ek tar fram några avidentifierade test som elever har gjort för att visa att resultatet snarare brukar se ut som en skiss över Sareks fjällvärld med toppar och dalar. Ojämn begåvning är vanlig i den gruppen. Även ett barn som får IQ under 70 och efter ytterligare utredning får diagnosen utvecklingsstörning kan mycket väl prestera över genomsnittet på något av deltesten. Sådant är viktigt att lyfta fram för att nyansera bilden.
Dessutom har barnet ofta andra styrkor: empatisk, musikalisk, duktig i idrott, konstnärlig eller ha andra förmågor som ett IQ-test inte mäter. Intelligens är ett omtvistat begrepp och man brukar skämtsamt säga att vad IQ-test mäter är hur bra man är på att göra IQ-test.
Men i skolan värderas de förmågor högt som både barn med svag teoretisk begåvning och barn med adhd har allra svårast för: fokus, arbetsminne, flexibilitet.
– I arbetslivet har du inom vissa gränser förmågan att välja. Du ägnar dig inte åt något du har förskräckligt svårt för om du får välja själv. I skolan kan du inte välja själv, det är samma hål alla ska passa in i, säger Ulla Ek.
Statistiskt sett är gruppen svagbegåvade stor, cirka 14 procent beräknas ha IQ mellan 70-85. Men enligt Ulla Ek finns ingen anledning att tro att alla i den gruppen skulle ha stora problem i skolan, men kanske uppemot hälften. De som klarar sig bra kan ha föräldrar som ställer upp mycket, en tillrättalagd undervisningssituation eller en personlighet som hjälper dem framåt.
I lärarutbildningen vid Stockholms universitet ingår 7,5 poäng specialpedagogik och det som tas upp om svag begåvning är försvinnande lite, enligt Ulla Ek.
– Studenterna skulle behöva veta mer om och jobba mer med olika metoder. Över huvud taget behövs ett mycket större inslag i lärarutbildningen om elevers olikheter och då pratar vi inte bara om svagbegåvade. Studenterna behöver kunna ta in alla elevers olikhet som en normalitet.
Det finns många sätt att konkretisera undervisningen. En mattelärare berättade att när han undervisade om omkrets brukade han gå runt klassrummet och när han talade om area hade han med sig en trasa och torkade av bordet. En historielärare lånade gympasalen och iscensatte första världskriget där.
– Om barnen får jobba med de funktioner som är svaga, till exempel sitt arbetsminne eller ordförråd,kan de ha goda möjligheter att förbättra sig. Men det måste ske på den nivå de befinner sig, annars får de ingen motivation.
Ulla Ek efterlyser mycket mer skolforskning om svag begåvning för att hitta vilka metoder som är verksamma och under vilka förhållanden. Även inom forskningen har svag begåvning låg status och det finns försvinnande få studier om man jämför med adhd eller dyslexi trots att skolmisslyckande är en av de största riskfaktorerna, oavsett orsak, när det gäller kriminalitet, psykisk ohälsa och missbruk och för med sig stora kostnader både för individen och för samhället.
I en indisk studie, en av få om svagbegåvade, fick barn med IQ på 70 – 90 individualiserad undervisning fem timmar i veckan i matematik och att läsa och skriva. Försöket pågick i bara fyra månader, men eleverna gjorde tydliga framsteg. Barnen fick undervisning på sin nivå och tid att vila lite mellan lektionerna.
Studien gjordes i Kerala, den delstat i Indien som har högst läskunnighet. Barnen var mellan 7 – 9 år och hade uppmätt IQ på 70 – 90. Av de 15 barn som fullföljde studien, förbättrade sig 13 av dem i något ämne och hälften i alla tre ämnena."
Ja, jag brinner lite för ämnet. Jag tänker på när jag gick i skolan... Allt var ju inte bättre förr - men det fanns en annan struktur. Det fanns en vaktmästare, en bibliotekarie, lite fritidsassistenter och flera speciallärare så att du kunde hitta speciallösningar för barn som behövde lite annorlunda undervisning. Man kanske behöver en extra vuxen för att komma igång, veta vad man ska göra och göra rätt saker - inte bara vända blad när andra gör det... Jag har träffat barn som får allt de gör tolkat utifrån diagnosen. Barnen är ju inte sina diagnoser. Det här är barn som har svårigheter och sedan har vi en massa klassifikationer, men de har vi konstruerat. Vi är inte födda som adhd-barn eller diabetiker, vi har alla styrkor och svagheter. Jag tänker på föräldrar som lämnas utan stöttning. Jag tänker på alla lärare som är frustrerade över hur man kan hjälpa Alla elever. Jag tänker på alla barn som får höra att de skulle kunna om de bara försökte... På alla barn som hela tiden upplever för stora krav, som får för lite stöttning, som stannar hemma för att de inte orkar misslyckas mer. Jag tänker på vår älskade Limpa. Vi gjorde ju en psykologutredning på Linus för ett par år sedan. Han hamnade som svagbegåvad, men inte utvecklingsstörd. Han var ojämn. Och jag blir rädd för vad det kan innebära. Jag är rädd för att inte lärarna ger honom det han behöver eftersom han inte har någon diagnos. Man är orolig för alla sina barn - och man vet ju att det finns riskgrupper som löper större risk att hamna i kriminalitet och ohälsa... Linus var ung när utredningen gjordes - den ska göras om. De har sagt under detta året - om det blir vet jag inte. Just nu känner jag att vi är ganska lämnade åt vårt öde...
På tal om ohälsa... Ryggen är fortfarande inte bra. Jag lyckades springa en dag, sedan var det kört igen - nu finns inte ens tanken på att ta ett enda springsteg... Och det värsta är att jag inte vet vad som gör mig dålig, och inte vad som gör mig bra. Oftast har jag ju haft ont ner i högerbenet - tyvärr(?) går det ner i vänsterbenet nu... Jag red TS i helgen - att komma upp och ner på honom är det svåra, och mycket svårare när man inte ens kan lyfta benet, när det liksom låser sig, och så ska jag dessutom tänka på att göra det smidigt, lugnt och i balans... Just nu är det minst två kriterium för mycket...
11/10; torsdag
Jag sitter i tennishallen medan tjejerna tränar. Jag passade på att springa en runda - bara för att jag hann och kunde. Jag vill oxå ha ett elljusspår - men jag antar att jag får nöja mig med den ca 600m asfalterade cykelvägen som numera går genom byn... Jag sprang vid hanaslövsbacken - och vet ni? Det är faktiskt lika jobbigt att springa ner som upp, liksom hålla emot rullet...
Spelevink
Han kollar så att vi i te har köpt grisen i säcken...
Och city gross matkasse...
... Är även en bra låda som Sigge har lekt i, i två dagar nu...
Hur ska jag tolka det här?
Anders tar av sig ringen och åker på affärsresa...
matkasse
- 1 blomkål
- 2-3 msk smör
- 0,5 dl mjölk
- 1-2 krm vitpeppar
- 1-2 krm salt
- 1/8 vitlök
- Koka blomkålen i lätt saltat vatten. Den ska kokas mjuk i ca 20 minuter.
- När blomkålen är färdig häller du av vattnet, klicka i smöret och häll i mjölk. Nu mosar du samman blomkålen med en stavmixer, ballongvisp eller elvisp. Krydda med peppar, salt och vitlök efter smak.
100 g margarin/smör
2 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1-1 1/2 dl vaniljyougurt/mjölk
100 g Marabou mjölkchoklad Smörj muffinsformarna av metall, eller ställ veckade pappersformar i en långpanna. Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjöl och bakpulver växelvis med yoghurten och matfettet. Hacka chokladen och blanda i den i smeten. Häll smeten i formarna. Grädda i mitten av ugnen 200°C i 15 minuter (eller varmluft 175°C).
läste en dikt av okänd...
men vända bort blicken när vi möter en udda människa?
Hur kan vi värdera ett feltryckt frimärke till flera miljoner,
men en kantstött människa till ingenting?
Varför behandlar vi ömtåliga glas med silkesvantar,
men låter sköra människor hamna på gatan?
Jag har läst ord av föräldrar till barn som har mördat, jag har mött föräldrar som inte kan och vill mer, jag har själv känt känslan ibland av att inte orka mer. Jag tror att det är många föräldrar som känner igen känslan av otillräcklighet, av att inte veta, att inte orka, kunna och vilja... Barnen kan vara mördare, "annorlunda", "normala", skolkare, kantstötta, sköra, glada, ledsna, udda, friska, sjuka, ha speciella behov eller funktionsnedsättningar... - barnen är barn. Hela livet. Föräldrarna är föräldrar för alltid. Som förälder är man väldigt ensam. Var får man kraften, viljan och hjälpen - när man själv inte orkar mer? Många gånger kanske man inte direkt kan peka på vad som är jobbigt - men jag kan ge otaliga exempel på när vi vuxna brister, när vi inte förstår, när vi fastnar i mönster och går över gränsen för värdighet... De flesta har förhoppningar och förväntningar på det barn vi bär under nio månader, vi ser fram mot det med skräckblandad förtjusning - för en del fastnar man i skräcken, drömmen blir en mardröm och förhoppningarna grusas av en eller annan anledning... De flesta av oss kan ta oss upp igen, kan återigen känna hopp och kärlek - men inte alla... Vilken hjälp finns att få av samhället? Vilka krav kan man ställa? På skolan? På sjukvården? På psykiatrin? Vilken förståelse kan man få? Vem älskar och bryr sig så mycket om ett barn - som en förälder gör? Men när inte ens föräldern orkar och kan bry sig om ett barn - vem gör det då? Vad händer då?
9/10; tisdag
Vi. Inte är vi som dom, nej vi är annorlunda. Inte medelålders bleknade, avdankade kopior av det som en gång bar stringens liv och vitalitet. Vi. Vi är fortfarande intressanta. Vi handlar inte på Dressman och har inte fotriktiga vinterskor - vi har Converse - och inte heller jeansen uppe i skrevet. Vi är föräldrar i första hand och individer i andra och snart bär vi också brallorna högt upp i skrevet, fast det gör ingenting för då kallar vi det för mode. Vi är allt som dom inte är...
7/10; söndag
Lördagen tillbringades mest i stallet - först med Klara sedan en tur på Amigo med Kimman. Sköna höstdagar - där luften som andas in går rakt ner, hela vägen i lungorna och fyller dem med syre. Senhösten kommer ibland med små gåvor av hög, klar och ren luft. Sol som lyser, men inte riktigt värmer. Tyvärr har min rygg blivit väldigt dålig igen... Igår blev den något bättre efter ridturen - idag blev den istället sämre. Kanske beror det på att jag tog en längre (nästan två mil), snabbare runda idag på fina Estrella idag... Och att jag mockade 5 boxar själv... Jag har alltid(?) , nästan i alla fall, varit av åsikten att min kropp är fin och bra på alla sätt. Den är lagom stark och relativt fri från krämpor - med rättså många undantag - men jag bortser från undantagen i de flesta fall - och gör dem inte till begränsningar... Kroppen har tagit mig utför branta stup och uppför höga berg. Den bär spår av levande livet; skrubbsåret på knät efter fall på postbryggan, kärleksfårorna som likt åsar löper över livets moder, blodådrorna som framträder tydligare på händer ju fler jordeår som kroppen tillryggalägger, händer som är så lika min mammas... Kroppen höljer mitt hjärta och min själ. Den har givit liv och näring till dem som vilar i mitt hjärta. Jag minns ögonblicken - och hoppas att jag aldrig glömmer dem... Magiskt, en stund av den stora nåden, lugnet efter stormen när den varma barnakroppen för första gången ligger på mitt bröst. Doften av oändlighet, ingen rädsla, ingen oro, bara nuet. Sedan... Allt kommer ifatt... - allt som tillhör livet... Aktiviteter, arbete, sömnbrist, stress, diskussioner, tjat, bråk, men också skratt, värme och samhörighet. Insikten, vetskapen och lyckan eller som Ronjas pappa skulle sagt " jag har mitt barn"... Ett leende som fyller min kropp med den varmaste och godaste värme, omedelbar kärlek. Den efterlängtade. Jag kan ärligt tillstå att cirklarna har rubbats och att irritationen ibland gömmer sig i familjelivets skuggor, delvis till följd av sömnbrist och relationellt beroende, men känslan när insikten om att den största önskan gått i uppfyllelse, är obeskrivlig.
I eftermiddag har det varit fotbollsavslutning, fix i trädgården och så har vi haft besök av ungdomarna igen - jag skulle försöka klippa Oskar...
Nu närmar helgen sitt slut... Jag har så smått börjat vänja mig vid att jag måste veta vilken dag det är... Jag kan sakna mammaledigheten och ännu mer de kalla sommardagarna när vi alla var lediga... Tiden då man har tid och rum för det oviktigt essentiella. Tid att andas in Sigges doft, spela fotboll med Klara och leka rollek med Linus, baka en äppelkaka, ta ett glas rose på bryggan med fina vänner... Tid att fundera på minnen som man tycker om. Tid att känna sig levande. Livets tid och arbetslivets tid, hur hittar man det gyllene snittet när man hela tiden jagar verben? En gång var vår sommar en evighet lång... vi strövade i soldagar utan slut, en gång... Fast sen blev vi vuxna: barn, arbete, hus, trädgård, hundar, bil och tider att passa. Tiden på jorden blev längre och evigheten tycktes alltmer fjärran. Ljudet av vågor mot kala klippor, doften av eldloppor som dansar i sommarnatten, barndomsminnen från en tid då sommaren var "en evighet lång". Barndomens minnen, eviga minne, minnen som jag bär som blindskrift i hjärtat. Stunder av liv, ögonblick av känsla. Aldrig har jorden doftat och smakat så gott som i barndomens och ungdomens gom... "Vart gick sen vår evighet? Hur glömde vi bort dess heliga hemlighet? Vår dag blev för kort." (Karin Boye) Men ändå, jag trivs på jobbet - jag utvecklas får nya insikter, nya horisonter och lärdomar. Skollag, dubbla uppdrag, en skola för alla, omdömen...Synapserna går varma och kvällstankarna fylls av pedagogiska visioner (mer eller definitivt mindre genomarbetade), drömmar och tankar om alla pusselbitar i livspusslet finns i morgon.
Jag läser mama och saknar mamma...
2/10; tisdag
Det ska finnas en individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen för alla elever i grundskolan. Den ska innehålla omdömen om elevens kunskapsutveckling i varje ämne. För en ämneslärare som undervisar i kanske tre ämnen på högstadiet kan det röra sig om ca 300 omdömen som ska skrivas. Utöver detta ska ett åtgärdsprogram utarbetas för var och en som får någon form av särskilt stöd. Det är naturligtvis viktigt att följa sina elevers kunskapsutveckling och att notera elevens styrkor och svårigheter för att kunna ge relevant stöd liksom att utvärdera om insatserna får önskad effekt - men om det sker på bekostnad av mer tid med eleverna och nyfikenhet och lust hos eleverna - då vill jag inte vara med längre...
"En vanlig orsak till att ett åtgärdsprogram upprättas är att en elev riskerar att inte nå kunskapskraven, men åtgärdsprogram kan även utarbetas på andra grunder, exempelvis hög frånvaro, kamratproblem eller utagerande beteende. I den nya skollagen lyfts fram att alla elever som är i behov av särskilt stöd ska utredas och först därefter ska ett beslut tas. Formellt är rektor ansvarig men den pedagogiska utredningen och beslutet om eleven ska få stöd kan delegeras till klasslärare eller mentor. Nytt är också att själva utredningen, utom i undantagsfall, ska göras i samverkan med elevhälsan. Samarbetet mellan pedagoger och elevhälsoteam syftar till att ge en bredare beskrivning av elevens skolsvårigheter. Samtidigt kräver det att man på många skolor måste skapa nya rutiner för att få arbetet att flyta. I väntan på de nya allmänna råden för åtgärdsprogram som specificerar kraven på den pedagogiska utredningen, har en osäkerhet skapats hos många lärare och rektorer. De ständiga förändringarna av kraven på elevdokumentationen bidrar också till en utbredd oro som gör att man dokumenterar alltmer för att så att säga ”ha ryggen fri”." (http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2012/09/18/utsatta-elever-drabbas-hardast)
I och med att föräldrar kan överklaga när de anser att deras barn inte får det stöd som de har rätt till - kan det leda till att vi blir "rädda" för vissa föräldrar och att man därför ger "fel" elever stöd, på bekostnad av andra elever eftersom skolan inte har obegränsat med resurser...Ju mer resurser som används till utredningar och dokumentation - desto mer resurser förbrukas på att verkligen ge eleverna stöd, utifrån den de är och den kunskapsutveckling som kan vara möjlig... Vi har blivit betydligt bättre på att ställa diagnoser - men sedan finns det inte resurser, och rätt kunskap, för att hjälpa dem som behöver. Skolan har ett ansvar att se och möta alla elever - att sätta eleven i centrum - och anpassa undervisningen varje elev.
När krav på dokumentation ökar - minskar tiden som vi tidigare la på t.ex. förbereda lektioner, ha tid att sitta ner med elever, orka reflektera, bli en bättre lärare och hänga med i mitt ämne. Just nu är det ett nytt löneavtal - jag tror inte att jag blir en bättre lärare av ökad lön - jag vill ha mer tid för Alla elever. Mindre grupper. Mer tid för mig själv. Mer tid för mitt ämne. Utveckla det jag brinner för. Smitta av mig. Kanske är det graden av "smittsamhet" - alltså hur mycket jag kan smitta eleverna med mitt engagemang - som är pedagogik? Då skulle jag bli en bättre lärare... Och kanske skulle jag inte överväga lika ofta att byta jobb om jag hade en något högre lön?!