Fuck cancer

27/11; onsdag
Liten börjar bli stor











25/11; måndag
24/11; söndag
Är det då bra att få en diagnos? Jag tänker på Glada Hudikteatern som talar om att man är olika, men lika bra. Eller som vi kom fram till på Prestationsprinsens facebooksida: Olika OCH DÄRFÖR (så himla) bra. Tänk om vi kunde få en skola och ett samhälle där det verkligen var så.
Där ADHD-killen som vibrerar och inte klarar de långa skrivuppgifterna, men kan allt om hur man trimmar moppen, verkligen kunde få glänsa i fysiken då det handlar om förbränningsmotorer… Eller där den autistiska flickan som inte klarar stora sammanhang och plötsliga förändringar kunde få hjälpa andra att träna sina sinnen: att lukta, känna, lyssna istället för synen som skolan och vi andra alltid fixerar på. Eller den introverta grabben som gillar att vara för sig själv för att återhämta sig och hämta kraft. Vi är många i dagens samhälle som borde träna på att vara utan sällskap och kunna hitta lugn i att vara på egen hand. Kanske att just se, lyssna, känna och lukta mer…
Så är det bra med diagnos? Jag tror i många fall inte. Och i många fall ja. Det beror på. För många får diagnos. Alldeles för många. För många elever anses vara onormala. Man skulle kunna se det som tre olika kategorier.
För de som verkligen har stora problem är en diagnos korrekt, bra och en väg till stöd och förståelse. För en del blir det nyckeln till att förstå sig själv och anpassningar. Fantastiskt! Så är det inte alltid. Och då är diagnosen inte till någon nytta.
Många har, men borde inte ha en diagnos. De faller bara utanför mittfåran. Men de har problematiserats och vi har ansett oss behöva förklara deras annorlunda beteende. De är inte riktigt som de flesta andra. Men det är väl underbart!? Det är vi som har problem…
Men tack och lov får många annorlunda barn ingen diagnos, de utreds inte och det finns ingen anledning. De är bara annorlunda eller har ”en släng” av diagnos, de kanske skulle uppfylla några kriterier, men inte alla som krävs för en diagnos. Kanske lite hyperaktiva, lite nervösa för förändringar, kanske lite impulsiva, kanske lite svårt med planeringen… Men de lever i hemmiljöer och skolmiljöer där de får vara annorlunda. Fantastiskt!
Eftersom så många av våra pedagoger inte har kompetensen att ta hand om barn med en annorlunda funktionsuppsättning blir det svårt och för sällan fungerar det som for kategori 3. När man pluggar till lärare är det på vissa ställen inte obligatoriskt att läsa en enda poäng om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (ingen annan heller), inte om psykisk ohälsa, inte specialpedagogik, inte obligatoriskt att läsa en enda bok om dyslexi eller dyskalkyli, osv.
Ett par tre-fem ungar i varje klass har något, har en lite speciell men fantastisk funktionsuppsättning! Men det har läraren ingen kompetens kring. Tror jag det att deras förutsättningar blir orimliga. Men de skulle kanske bli det om de hade kompetensen att undervisa fler sorters barn. Det talas mycket om för mycket t.ex. dokumentation, men sällan pedagoger om sin kunskap, eller brister i kunskap, kring annorlunda barn. Fanns den skulle säkerligen en del av dokumentationen minska och det skulle kanske behövas färre möten, färre åtgärdsprogram…
Framförallt skulle fler ungar passa in i skolan. Och slippa utanförskap och lidande. Barn med fantastiska funktionsuppsättningar. Som borde få bidra, istället för att slås ut. Olika och därför så himla bra. För våra älskade ungars skull, ja, för allas skull!
" Fantastiskt bra skrivet tycker jag.
21/11; torsdag
Jag har bra chefer. De lyssnar. Försöker lösa min situation på bästa sätt. Jag tänker på eleverna, och mig. Vi försöker korta mina dagar på jobbet, jag får sköta en del av jobbet hemifrån. Vi får se vart det leder. Det är ett försök till förändring...
Nu är mörkret här och orken tryter för oss alla. För andra är mörkret bara en liten del, orken är slut av andra skäl… vi möter elever som har börjat bra. Tagit nya tag. Försökt. Men nu är orken slut. De har misslyckats för många gånger. Hört för många lärare stå och mala för länge om saker de inte förstår. Ge för otydliga instruktioner. För långa. Gett för många uppgifter. Nu vill de inte längre. De vill inte gå upp. De hänger i korridorerna eller så stannar de hemma... En del vill inte. Andra förmår inte av andra skäl. De har suttit i möte efter möte, med handledare och rektorer. Gjort utredningar. Några har fått diagnos. Andra inte. Men oavsett diagnos eller inte har de kvar samma problematik - samma lättheter och svårigheter som tidigare. Samma elev. Samma person. Kanske mer förståelse... Förklaringar. De har gjort överenskommelser, blivit lovade eller bara fått höra att pengarna och resurserna är slut... De har fått höra att de inte kan - att de skulle kunna om de bara försökte. Ibland är den frasen ett hån...
Vad kan vi förändra? Varför bryter skolan ner elever? Varför sjunker motivationen med åren i skolan? Hur kan vi bibehålla lusten att lära och utvecklas? Vi kan varken skylla på höstmörkret eller resurser...
19/11; tisdag
17/11; söndag


14/11;torsdag
13/11; onsdag
Här hemma hostas det. Snörvlas. Vi är lite ynkliga, och hittar bara lite energi... Jag är sist ut... Det var inte alls min plan... Imorgon är det jobb. Fotbollsträning. Innebandyträning. Och så utvecklingssamtal för Sigge.
Utvecklingssamtal. Tungt ord, och trots att jag hållit så många själv är jag alltid lite nervös. Så dumt. Egentligen.
För ett par år sedan gjorde jag en erfarenhet på förskolan som allt för många föräldrar i min sits delar med mig. Jag kom hem med tårarna rinnandes ner för kinderna. Kniven satt ju redan i mitt hjärta när jag kom dit, var de tvungna att vrida om den också?
Även om de inte ville visa på problemen, så blev de synliga. Och på BVC skulle man göra tester. Som förklarades bort. Och psykologen skulle göra utredningar. Vart leder de?! Jag har själv föreslagit utredningar av olika art - det tillhör mitt jobb. Jag har själv fokuserat på problem.
Problem, problem, problem... Om man bara utgår från problemen får man inget annat än problem tillbaka, så tror jag i alla fall. Vi måste utgå från det som fungerar - det friska, det starka, det eleven kan och är intresserad av. Då kommer vi framåt. Vi pedagoger vet. För de flesta föräldrar är det självklart. Men det är ändå så svårt i praktiken... De beteenden som uppmärksammas, oberoende om det är på ett positivt eller negativt sätt, är de beteenden som förstärks. Oberoende om vi pratar hundar eller ungar. Säg "tänk inte på en citron" - visst tänkte du på en citron?! Fokusera på det som fungerar - inte på det dom inte fungerar. Det blir lätt en självuppfyllande profetsia.
När jag går från möten med tårar i ögonen, när jag kommer hem, när jag har funderat ett varv till - då ringer jag ofta upp igen. Pratar igen. När känslorna har lagt sig, när frågorna hopar sig... Jag bytte BVC när vi fick Sigge. Orkade inte möta människorna på den gamla som hade missat det mesta - de tyckte bara att han var fin. Det tyckte vi också... Men vi såg att han hade problem. Då vill man ju ta tag i det också. Inte bara ignorera. Hjälpa om man kan.
Med erfarenheten att sitta på möten som är jobbiga - så tror och hoppas jag att jag har blivit lite bättre på att hålla de lite jobbigare mötena...
Imorgon är det sigges samtal. Ännu ett möte...
12/11; tisdag
9/11; lördag
”Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag och något alldeles oväntat sker. Världen förändrar sig varje dag men ibland blir den aldrig densamma mer.” citat Alf Henriksson.
Av någon anledning var det just de orden som dök upp i mitt huvud i eftermiddag, när jag satt på Anders innebandymatch med mina barn runtomkring mig och surfade in på en av mina finaste vänners blogg. Vännen som just idag skrev att cancern är tillbaka. Aggressiv. Elak. Mina tårar började rinna. Livet hejdar sig. Matchen som spelades blev oviktig. En viktig person går sin tuffaste match. Igen. En ny rond utan att få vila. Orden dök upp. Vi hade just börjat försöka andas ut... Några få ord, ett par meningar, som sammanfattar en känsla. Det oväntade kan också vara det väntade men när det sker så är känslan likväl så oväntad. Bakslag. Inte nu. Inte redan. Tiden stannar en stund för mig men rusar förbi för någon annan. När något förändras så att världen aldrig mer blir densamma mer, då finns det ett före och ett efter. Ibland behöver det inte bli sämre... Kanske bara annorlunda...
Tiden har hejdat sig ett slag och världen blir aldrig densamma mer. Jag vill hoppas och tro på mirakel. Tro. Hopp. Och oändligt med kärlek.
8/11; fredag
6/11; onsdag
Mörkt när man stiger upp... Mörkt på jobbet - jag har inga direkta fönster - vissa dagar vet jag inte ens vad det är för väder. För nu är det mörkt när jag kör hem också... Ibland går det bra. Idag har varit en bra dag - trots att jag är gräsänkling och fick rodda morgonens bestyr själv. Farmor hämtade killarna i eftermiddag och Sandra var här en stund idag för att sällskapa myggan. Oändligt tacksam! Farmor hade lagat mat. Familjen var på gott humör. Och i mörkret gick vi en promenad allihop som var hemma. Nu har jag lagt Sigge. Linus är redo att stoppas i säng och sedan har klara och jag en knapp timme innan hon går och lägger sig.
Vissa dagar är man bara trött, så där trött som bara föräldrar kan vara. Gå upp, lämna på fritids och dagis, jobba, städa, trösta, tvätta, laga mat, lägga barn, sova, gå upp... Man fastnar i ekorrhjulet... Ser knappt ljuset. Glädjen.
Ibland brister det... En förflugen kommentar får bägaren att rinna över. Det som vilken annan dag som helst skulle ha passerat, blir helt plötsligt till tårar och skrik. Mer skrik. Högre. Gällare. Linus har en fantastisk förmåga att spegla mitt mående. När jag är trött och irriterad känner han det... Tyvärr kompletterar vi inte varandra i de lägena - vi gör inte varandra bra då. Är jag lugn, är han lugn. Är jag arg, är han arg. Han har en fantastisk intuition. Efter en extra stökig dag brukar jag tänka att i morgon blir det inte en likadan dag. Ingen dag har hittills blivit som den innan så, varför skulle den bli det nu? För mig finns det tröst i den tanken. Jag får ofta lust att göra om - försöka göra mer rätt och kan se fram mot nästa dag.
Mår inte jag bra - gör ingen annan det här hemma heller. (Bara den tanken kan ju kännas lite jobbig...) Min lösning är att rida en runda, prata med mina vänner eller skriva - rensa och få ur mig... Det är synd att det ofta är det som får mig att må bra som ofta får stryka på foten när ekorrhjulet snurrar allt fortare... Min familj brukar dock påminna mig och fråga när jag blir alltför kinkig om jag inte skulle ta en ridtur?! För min - för allas skull.
Några bilder





11/5; tisdag
3/11; söndag
2/11; lördag







1/11; fredag
... av rena golv - i vårt hem är känslan väldigt kort, men kanske just därför så härlig!
... när man kramar om en kär vän som man inte har träffat på länge...
... när barnen leker...
Och den oväntade känslan av nyfikenhet, förväntan och glädje av att träna en hund igen! Idag besökte vi klubben igen - efter att ha lämnat av Klara på stan för att hon skulle träffa gudmor Hanna - vi träffade på två gamla vänner och Myggan fick åter testa några agilityhinder. Hon är så lyhörd, lättlärd, modig, snabb och trevlig - känslan är nästan lyrisk. Oväntad. Och jag hör mig - urskuldande säga - "jag skulle ju inte ha en ny tävlingshund"... Vi får se vad det blir... Jag vet hur lång vägen är. Jag vet hur krokig den är. Vad många bakslag man måste kunna hantera. Hur många timmar man måste lägga på att få det perfekt. Kommer jag att nöja mig med mindre? Troligtvis inte. Balansen är viktig. Känslan av att vi mår bra i det vi gör. Att vi gör det av vilja. Och inte av krav. För att förväntningarna är sådana. Mina. Och andras. Hjärnspökenas.